Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Självklart ska vi ta betalt för medier”

Publicerad: 17 augusti 2009, 11:25

Anna Körnung med ett förflutet på Svenska Dagbladet och Aftonbladet blir ny chefredaktör på Veckans Affärer. Pontus Schultz får titeln publisher.


Ämnen i artikeln:

Veckans AffärerPontus Schultz

Pontus Schultz lämnar utgivarskapet på Veckans Affärer för att bli publisher.

Varför tar du det här steget?
– Jag har varit på VA i 3,5 år och är stolt över vad vi åstadkommit. Men jag har också känt att jag vill ta ett steg vidare. Oh det här är ett bra steg att bygga vidare på det vi redan gjort på VA.

Kommer du att behålla utgivarskapet?
– Nej. Det har chefredaktören.

Blir du mer byråkrat nu?
– Nej, jag blir åtminstone publisher, men får syssla mer med sånt som jag tycker är kul: affärsutveckling med det övergripande kommersiella ansvaret.

Har de inre stridigheterna på VA påverkat ditt beslut?
– Nej, det här har varit på gång rätt länge. Men när finanskrisen kom blev det viktigt för mig att lämna över en tidning som står stark och har kvar sin position som etta. Det har bidragit till att jag väntade med beslutet.

När har Anna Körnung rattat sitt första nummer?
– Hon börjar första september.

Får du något inflytande över Privata Affärer?
–Det får vi se.

Hur ska du få affärspressdelen att lyfta?
–Medier brukar generellt vara ganska gnälliga till naturen. Sanningen är ju att vi håller på att bli som vilken industri som helst, som måste hitta nya intäktskällor. Vi måste bli mer entreprenöriella, mer innovativa och skickligare hantverkare. Lågkonjunkturen kommer också att rensa ut bland de svaga, inte minst de på nätet. Där råder en överetablering. Men den som kan investera smart offensivt kommer att stå starkare efteråt.

Och vad är smart att göra nu?
– Att investera så att man slipper tokskära i upplaga. Det är viktigt att fokusera på vad som skiljer ut en tidning mot läsarna och investera i det.  Den stora utmaningen för de flesta medier de närmaste åren är att bevara prenumerationsintäkterna.
– Ser man på industrin som helhet har vi snarast varit för dåliga på att investera i vår kärnaffär, som till exempel prenumerationer. Vi har istället hakat på trender. Jag tillhör dem som anser att det självklart att vi ska ta betalt för medier, men mot läsaren måste man vara jävligt tydlig vad man betalar för.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.