Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Självkritiska och chockade – tunga USA-medier reagerar på valet

Publicerad: 9 November 2016, 08:27

New York Times prognos svängde drastiskt under valnatten.

"Kan media återhämta sig efter det här?", frågar sig New York Times kultursida efter presidentvalet.


Ämnen i artikeln:

New York Times

Stora delar av amerikansk media förutspådde länge att Hillary Clinton skulle vinna det amerikanska presidentvalet.  Opinionsundersökningarna pekade åt samma håll. I New York Times sammanställning strax innan valet spåddes Clinton segra i nio av tio undersökningar. När Donald Trump vann viktiga delstater togs media på sängen.

Nu har analyserna av den egna bevakningen börjat komma.

"Pressen, mig själv inkluderad, hade spektakulärt fel om det här valet. Amerikanerna har goda skäl att misstro oss, särskilt när det gäller att förutspå val, vilket uppriktigt sagt upptog allt för mycket av vår uppmärksamhet", skriver The New Yorkers Ryan Lizza.
I början behandlade pressen Donald Trump allt för mycket som en vanligt kandidat, snarare än att fokusera på hans ignorerande av demokratiska normer, skriver Lizza vidare.

I en artikel i New York Times skriver mediekrönikören Jim Rutenberg att media - ännu en gång - helt missat kraften i en populistisk rörelse. Ny och sofistikerad teknik fångade inte det fundamentalt mänskliga i presidentvalet, media missade ilskan hos stora delar av USA:s befolkning, och journalister ifrågasatte inte opinionsinstitutens data när den bekräftade deras magkänsla, enligt Rutenberg.

Politik handlar inte bara om siffror. Datan fångar inte alltid människans villkor, menar Rutenberg.

James Poniewozik
, tv-kritiker för New York Times och Jim Rutenberg igen diskuterar i en artikel som publicerades innan valet hur amerikansk media har behandlat upptakten.

I artikeln, som har formen av en dialog mellan de två, noterar James Poniewozik hur brett begreppet "media" är idag med Twitter, kabel-tv, falska nyheter på Facebook. "Kommer media vara bättre 2020? Sämre? Ja. Och ja. Och det kommer finnas mer av den", säger han.

Suget efter tittarsiffror och klick kommer inte att förändras, tror Poniewozik.

Rutenberg beskriver bland annat hur han slogs av hur många gånger han hörde framstående journalister utbrista att de inte känner någon som kommer rösta på Donald Trump. Nyckeln framåt för pressen är enligt Rutenberg att "utforska frustrationen" hos de amerikaner som inte gillar frihandel, invandring, Washington-insiders, Wall Street eller media.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

New York Times

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.