Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SJF föreslår alternativa intäktskällor för branschen

Publicerad: 5 februari 2013, 09:56

Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling.

Foto: Pressbild.

Svenska Journalistförbundets styrelse presenterar rapporten Alternativ finansiering av journalistiken. Här lyfter förbundet bland annat fram så kallad crowdfounding - som en möjlig väg att gå: – Det väsentliga är inte var pengarna kommer ifrån, utan att lagar och yrkesregler upprätthålls, säger Jonas Nordling, ordförande för Journalistförbundet.


Ämnen i artikeln:

Dagens ArenaHandelsbankenJournalistförbundet

Journalistförbundet inleder sin rapport med att konstatera att professionell journalistik alltid kräver finansiering i någon form.

Här konstaterar man: "Det väsentliga är inte var pengarna kommer ifrån, utan att lagar och yrkesregler respekteras."

Journalistförbundet pekar också att det inte är första gången som den journalistiska affärsmodellen ifrågasätts: "publicistisk verksamhet har mycket sällan genererat tillräckliga inkomster på egen hand."

Här exemplifierar man med vad som hände i samband med journalistikens framväxt under 1800-talet. Här fann man till slut att annonsfinansiering var bäst lämpat för att komplettera intäkterna från själva försäljningen.

Journalistförbundet menar att det är logiskt för många publicister att leta efter nya intäktskällor i och med att: "metoden med annonsfinansiering nu delvis är i kris genom omstöpningen från print till digital produkt".

Journalistförbundet konstaterar också att alternativa intäktskällor var en het potatis i samband med framtidskonferensen hösten 2012.

Här räknar man med att så kallad crowfounding kommer att bli allt vanligare i Sverige – det är inte fullt jämförbart med gräsrotsfinanisering då det inte alltid handlar om finansiering från enskilda individer.

Här exemplifierar man också med att den amerikanska stiftelsen Knights Foundation finansierar över 80 journalistiska projekt och att man lagt 100-tals miljoner dollar på journalistiska produkter, medietekniska experiment och journalistutbildningar.

Journalistförbundet tycker att den starkast lysande stjärnan i crowdfounding-fallet är den New York-baserade sajten med undersökande journalistik – ProPublica.

Här får verksamheten 10 miljoner dollar från en privat stiftelse – The Sandler Foundation – varje år.

Journalistförbundet pekar också på att det finns olika fundraising-sajter som exempelvis kickstarter.com, goteo.org och svenska fundedbyme.com, som drog igång 2011.

Frilansjournalisten Magnus Aspegren har också meddelat att han tittar på möjligheterna att skapa en svensk variant på ProPublica.

Förbundet ser också en trend med att sajter som bygger på längre reportage växer upp som svampar ur jorden – danska Zetland och finska Long Play är exempel på detta.

Crowfounding kan dock göra ett det uppstår problem. Det finns exempelvis ett svensk exempel - Dagens Arena.

Här meddelade man att redaktionen har fått sponsring av Elektrikerförbundet för att låta en frilansjournalist specialstudera byggmarknaden.

Bakgrunden till det hela var att Elektrikerförbundet hade fått reda på att Dagens Arena avstått att göra sin granskning på grund av budgetskäl.

Så här skrev ansvarige utgivare i och med publiceringen:
"Sjävklart är det ett publicistiskt dilemma att låta en extern aktör gå in med finansiering av vår granskning. Men utifrån att vi har säkrat vårt oberoende och är helt transparenta i fråga om finansiering är vi mycket stolta över granskningen vi idag publicerar."

Journalistförbundet konstaterar att crowdfounding är ett problematiskt sätt att finansiera journalistik då det utmanar: "urvalsprocessen i det redaktionella arbetet."

Förbundet är också fundersamt över utvecklingen när det gäller så kallad brand journalism - det vill säga företag som tidigare lade pengarna på annonser satsar på hela medielösningar i stället.

Här lyfter man fram Handelsbanken Webb-TV som ett varnande exempel.

Banken sticker visserligen inte under stol med att publiceringen är styrd.
Så här beskriver banken det hela, enligt rapporten.

"Handelsbanken WEBB-TV innehåller dels redaktionella inslag som är oberoende av banken, dels kommersiella inslag som syftar till att förklara produkter och eller tjänster som tillhandahålls av banken.

Journalistförbundet konstaterar att bankens presschef är ansvarig utgivare, vilket: "inte är någon lyckad lösning om man vill betona redaktionellt oberoende."

Förbundet ser dock ljus i mörkret i det att alltfler redaktioner utvecklar en mer transparent redaktionella process.

"Crowdfounding kan förvisso göra det svårt att i detalj redovisa var pengarna kommer från, både av praktiska och integritetsmässiga skäl. Men med hänsyn till detta bör varje redaktion ändå sträva efter att öppet kunna visa hur verksamheten finansieras."

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.