Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SJF:s ordförande "Spara är inte lösningen"

Publicerad: 20 Januari 2014, 12:00

Jonas Nordling.

Foto: Pressbild. Tomas Olsson.

Svenska Journalistförbundets ordförande, Jonas Nordling, är inte förvånad över beskedet att Hallpressen minskar med 80 personer. Han höjer dock ett varningens finger för att spara sig ur strukturella förändringar.


Ämnen i artikeln:

Jonas NordlingSJFHallpressen

– Sparande kan lösa tillfälliga kriser, men det går aldrig att spara sig ur ett strukturproblem, säger Jonas Nordling.

Han  tycker att det finns en brist på nya lösningar hos mediehusen även om  det på vissa håll sker en hel del experimenterande ute i landet.

–  Det är väl framförallt stora mediehus som har experimenterat, medan  mindre motsvarigheter och då framförallt sådana som Hallpressen har  satsat mindre än andra på att hitta nya lösningar, säger Jonas Nordling.

Han  menar att det är stor skillnad på strukturella förändringar och  konjunkturförändringar i att det att det sistnämnda ändå har en uppgång  och en nedgång.

– Det går inte att få ut intäkter från konsumenterna  på samma sätt som man gjorde tidigare och de flesta mediehusen har inte  klarat att ställa om tillräckligt väl, säger Jonas Nordling.

Han ser  ändå ljust på etableringar som Dagens ETC och Politism som båda bygger  på så kallad Crowdfounding, men det finns också faror med det.

– Man  får verkligen hålla sin redaktionella integritet så det inte blir native  advertising av det. Det är lätt att man trampar fel, säger Jonas  Nordling.

Hur ser du på det här med att Amazon-grundaren Jeff Bezos  köpte Washington Post. Kan det vara räddningen att personer  från andra branscher går in i mediebranschen?
– Det är svårt att säga. Du kan vilja äga en publicistisk  verksamhet och ha råd att köpa den, men Jeff Bezos verkar ju vilja  utveckla verksamheten. Jag vet ändå inte om det finns en sådan plattform  för Sverige precis, säger Jonas Nordling.

Vad ser du för affärsmodell runt hörnet som ska få mediebranschen att överleva?
–  Man måste tänka ett par år framåt för att hitta alternativa intäkter.  Det krävs också att man erbjuder något unikt, säger Jonas Nordling.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.