Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sju av de tio mest spridda artiklarna om Merkel är falska

Publicerad: 25 September 2017, 07:58

Angela Merkels kristdemokratiska parti CDU backade med 8,4 procentenheter och fick 33,2 procent av rösterna i söndagens val.

Foto: European People's Party

Precis som under det amerikanska valet och Brexit-omröstningen plågades det nyligen avslutade tyska valet av falska nyheter. Enligt BuzzFeed bygger sju av de tio mest spridda artiklarna om Angela Merkel på falska uppgifter.


Ämnen i artikeln:

Fake newsBuzzfeedMark ZuckerbergAngela Merkel

"Merkel är galen – kanadensisk tv presenterar bevis", "Angela Merkel skadad i trafikolycka" och "Merkel vill marknadsföra immigration till Tyskland i Afrika" är bara några av rubrikerna på de mest spridda artiklarna om förbundskanslern från den tyska valkampanjen. Ingen av dem stämmer.

Precis som den amerikanska presidentvalskampanjen och Brexit-omröstningen plågades det nyligen avslutade tyska riksdagsvalet av falska nyheter. BuzzFeed har via verktyget BuzzSumo tittat på tio av de mest spridda artiklarna om Angela Merkel och funnit att sju av dem bygger på påhittade eller kraftigt vinklade uppgifter. Alla tio artiklarna är kritiska mot Merkel.

Medan ett fåtal av artiklarna kommer från satirsidor har BuzzFeed även upptäckt att några av dem kommer från sajter med moldaviska servrar och kopplingar till Ryssland, precis som många av de falska nyheterna under den amerikanska presidentvalskampanjen.

"Analysen visar att de falska nyheterna om Merkel främst sprids på Facebook, speciellt när de är kopplade till flyktingfrågan. Artiklarna kommer från högerextrema- och andra otraditionella mediekällor och presterar oftast bättre än traditionell medias bevakning av Merkel", skriver BuzzFeed.

Efter den amerikanska valkampanjen riktades kraftig kritik mot hur Facebook arbetade med fake news-frågan, en kritik Facebooks vd Mark Zuckerberg avfärdade med att "det är extremt osannolikt att falska nyheter på Facebook påverkat det här valet på något sätt".

Den blå nätjätten har sedan dess lanserat en rad initiativ för att bekämpa spridningen av falska nyheter, bland annat kan sidor som publicerat tvivelaktigt material inte längre ansluta sig till Facebooks annonsnätverk och misstänkta artiklar får annat material med en annan vinkel länkat under sig.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.