Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ska hota kundtidningsdrakarna – med Egmont i ryggen

Publicerad: 17 augusti 2012, 06:49

Elin af Klintberg och Mårten Niléhn satsar högt.

Foto: Patrik Engström.

(UPPDATERAD) Elin af Klintberg sa upp sig som chefredaktör för Plaza Magazine. Nu berättar hon vad hon ska göra framöver. Tillsammans med Mårten Niléhn, senast chefredaktör på Residence, ska hon ta upp kampen med de stora kundtidningsförlagen – med hjälp av Egmont.


– Med Elin och Mårten, som är två av Sveriges absolut vassaste magasinsmakare och varumärkesbyggare, ska vi etablera oss på en högintressant marknad som växer för varje år, säger Per Kjellander, vd på Egmont Tidskrifter, som blir delägare i bolaget, i en kommentar.

Klintberg och Niléhn ska enligt ett pressmeddelande rikta in sig motföretag verksamma i premiumsegmentet inom mode och skönhet, upplevelser och resor, inredning och design, teknik och bilar.

Det är fullt högtryck för redaktionell kommunikation.
Medan andra medieområden för en tynande tillvaro råder stark tillväxt på kundtidningsområdet som omsätter 5 miljarder i Sverige.

Spoon och OTW är kolosserna inom redaktionell kommunikation. Båda  företagen har över hundra anställda vardera och över 200 miljoner kronor  i omsättning.

Klintberg och Niléhn vill ta upp kampen med dessa jättar.

Hur ska ni kunna utmana de stora jättarna i branschen. De går ju som tåget!
– Ja, det är just därför det här segmentet är väldigt intressant. Det är  en tillväxtmarknad och på den finns det plats för fler spelare.  Dessutom kommer vi att göra jäkligt bra grejer med en tydlig inriktning  mot premiumsegmentet där vi har stor erfarenhet, branschkunnande och  nätverk.

Är ni medvetna om att flera av de här förlagen ligger långt framme med det senaste i nya kanaler?
– Ja, och det gör vi med. Vi kommer att kunna erbjuda våra kunder de  allra senaste tjänsterna och även vidareutveckla nya spännande koncept.

Hur många ska ni rekrytera?
– Vi kommer att växa organiskt och kommer att börja rekrytera i höst.

Hur stora kan ni bli?
– Vi är medvetna om att det tar långt tid att bygga ett stort företag,  men på några års sikt är vår målsättning att vi är ett av de  branschledande förlagen inom uppdragsjournalistik. Och med Egmont i ryggen startar vi inte direkt från scratch.

De största aktörerna i Sverige

OTW (Stampen)
Spoon (Bonnier Tidskrifter)
JG Communication (Editakoncernen)
Appelberg (Stampen)
Nordiska Tidningsbolaget (Håkan Lövström)
Redaktörerna (MTG)
Åkesson & Curry (Bengt Åkesson)
Minimedia (Schibsted)

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.