Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ska tjäna 40 miljoner på prishöjningen

Publicerad: 16 Maj 2011, 09:46

I dag höjde Aftonbladet lösnummerpriset med en krona, till 12 kronor. – Vi räknar att prishöjningen ger en intäktshöjning på 30-40 miljoner kronor i år beroende på hur upplagan utvecklar sig, säger Anna Settman, vd för Aftonbladet, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Anna SettmanAftonbladet

Aftonbladets vd Anna Settman. Foto: Hanna Teleman.

Strukturomvandlingen i medievärlden går snabbt. En kvickt fallande tidningsupplaga drog ner Aftonbladets vinst första kvartalet – från 63 miljoner kronor i fjol till 35 miljoner i år.

Aftonbladet har höjt priset successivt på bilagorna och i dag höjde man även lösnummerpriset, från 11 till 12 kronor.

– Upplagan faller ju och det påverkar resultatet kraftigt, säger Anna Settman till Resume.se.

prishöjningen ska alltså inbringa 30-40 miljoner kronor i år. Men det beror på hur upplagan utvecklas och hur många som är villiga att betala så mycket som 12 kronor för papperstidningen.

Anna Settman är inte förvånad över vinstraset. Nu gäller det att hitta större intäkter digitalt och även hitta en annonsmarknad i mobilen.

Några nedskärningar med anledning av vinstraset är inte planerade, enligt Anna Settman.

Expressen väntas haka på prishöjningen i morgon.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Anna SettmanAftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.