Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Skamlös Skamreklam, mediechefernas nya favorittidning och Expressens stora mål

Publicerad: 3 februari 2017, 12:55

Uppenbar renommésnyltning av Skam, tidningen som alla blickar mot och klassikern Aftonbladet vs. Expressen. Det är några av ämnena i veckans krönika signerad chefredaktör Johan Såthe.


Tycker du att det var länge sedan du läste Resumé i papper? Det var det också. Vi har under januari snickrat och knåpat på vårt nya magasin, som får premiär den 16 februari. Det ska bli mycket spännande att höra vad ni läsare tycker om vår nya kostym. Jag är helt övertygad om att den kommer att passa både läsare och annonsörer bättre än vad vår gamla papperstidning gjorde. Dessutom får alla prenumeranter tillgång till ett av Resumés tre digitala analysbrev, Resumé Insikt. Så att papperstidningen kommer en gång i månaden betyder inte att du som prenumererar får mindre av vår kvalificerade och bästa journalistik. Tvärtom, faktiskt.
Men just nu: Slutspurt med att läsa artiklar och fila på rubriker.

***
Det händer grejer med Resumés jury till Näringslivets 150 Superkommunikatörer! Eva Hamilton får en medalj av kungen (för "framstående insatser inom svenskt medieväsen"), Per Schlingmann skriver en spänningsroman, Micael Dahlén sätter upp en monolog på Scalateatern och Seher Yilmaz väntar barn. Grattis allihop!

Här är gänget som ska utse årets 150 Superkommunikatörer.

***
Jag tycker att kampen mellan Expressen och Aftonbladet känns mer spännande och intensiv än på många år. Det är också tydligt att cheferna på Expressen är betydligt mer stridslystna än kollegorna på marknadsledande Aftonbladet. Läs mer här.

Jag tror att Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, likt Thorbjörn Larsson gjorde på Aftonbladet, sålt in en intern dröm om att "vi ska tillsammans göra det omöjliga". Det finns ett litet järngäng på Getingen som är fast beslutna om att "göra det omöjliga". Jag tror att det är möjligt, gänget har både komptetensen och envisheten som behövs.

Men jag tror också att det är möjligt att det inte går, det är lätt gjort att bli förblindad av sitt stora övergripande mål och köra för hårt med sig själv och personalen. Jag tror att Thomas Mattsson känner att han har vittring på Aftonbladet och att det nu är dags att öka takten ytterligare. Tiden då han poddmyste med Aftonbladets chefredaktör Jan Helin en gång i veckan känns avlägsen. Man kan också notera att Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén valt en defensiv offentlig retorik när Expressen är offensiva. Det är säkert till viss del logiskt när man är marknadsledare, men jag misstänker att det finns medarbetare på Aftonbladet som tycker att hon borde ge svar på tal.

Resumé har skrivit flera artiklar om att en del medarbetare på Expressen upplever kraven alltför tuffa, främst på tv-avdelningen. I veckan avslöjade vi om att flera profilerade sportmedarbetare tvingats lämna sina arbetsuppgifter.
Läs mer här.

Att optimera sin bemanning är något som alla företag måste göra. Troligen är det extra svårt för ett medieföretag som både behöver kompetensväxla och samtidigt skruva på sin affärsmodell. Expressens förhoppning är att tjäna mer pengar på sin tv-satsning i framtiden, då behöver man flytta på personer som främst jobbat med pappersprodukterna. Då måste även profilerade trotjänare ta en kula för laget.
Men jag kommer att sakna Mathias Lührs fotbollsnyheter, han har mycket bra koll på AIK.

***
"Behåll lugnet och blicka framåt! (Allt du skulle vilja veta om reklam, men aldrig vågat fråga)". Det är rubriken på Byråvalsguiden 2017. Resumés återkommande guide till byråvärlden kommer att distribueras tillsammans med Resumés kommande magasin, som kommer den 16 februari. Den damp ner på redaktionen häromdagen, kolla gärna in omslaget på Resumés Instakonto om du vill se hur den ser ut, @tidningenresume.

Jag rekommenderar läsning om du vill få insikter om den svenska byrå- och kommunikationsbranschen. Ett stort tack till redaktör Peter Willebrand, bra jobbat!
Den 21 februari anordnar Resumé ett seminarium om framtidens byrå! Missa inte det.
Läs mer här.

***
"Brunegård och Adaktusson ber tillsammans med Trump". Bra rubrik ändå.

***
Vilken internationell tidning sneglar mediecheferna mest på just nu? För några år sedan var det Guardian, sedan blev det New York Times, nu är det Washington Post.
På tal om New York Times: Tidningens rapport om framtidens journalistik och affärsmodeller år 2020 är mycket läsvärd.
Du hittar den här.

***
Den 13-14 juni anordnar Resumé mediekonferensen Nordic Media Insights, passa på att boka din plats redan nu om du vill spara ett par tusen kronor. För du kommer att vilja gå, jag lovar. Redaktör Fredrik Svedjetun lägger till nya spännande talare till programmet nästan dagligen.
Här hittar du programmet.

Följ också NMI:s Facebookgrupp för att hålla koll på vad som händer.

***
Skamlöst renomé-snyltande på tv-serien Skam? Jo, det får man nog säga.
Läs mer här.

***
Sveriges Radio har verkligen kommit igång bra med sin satsning på poddar. Jag tycker att "Det politiska spelet" och "USA-podden" är lysande. Nu kommer även "Europapodden" med Johar Bendjelloul som programledare. Problemet är att hinna med att lyssna på allt.

***
Jag vet vem jag håller på i fajten mellan CNN och Donald Trump. Om man är för en fri och oberoende journalistik kan det inte vara någon tvekan.
Här är en pedagogisk förklaring till hur CNN ser på Trumps retorik.


Här är varumärkena som tar ställning mot Trump.

***
Resumés sajt har blivit med nya bloggare! Lär känna Anna Olivemark från DDB och Natalie Eriksson på The Amazing Society som startar Sociala bloggen. Här kan du läsa det senaste och viktigaste om de sociala kanalerna.

Välkomna till Resumé!

***
Mer från våra bloggare: Devi Brunson har intervjuat multibegåvningen Lina Thomsgård, aktuell med ny bok.
Läs mer här.

***
Techsajten Breakit lanserar ett nytt varumärke för sin instrumentella journalistik. Intressant grepp, det ska bli spännande att följa.
Läs mer här.

***
Du vet väl att Resumé varje vecka publicerar tre digitala analysbrev? Resumé Insikt Media, Resumé Insikt Kommunikation och Resumé Insikt Marknad. Om du prenumererar på alla tre analysbreven får du en heltäckande bild på kommunikations- och medievärlden. Om du prenumererar på magasinet ingår ett digitalt analysbrev, du väljer vad du är mest intresserad av.
Så här skaffar du Resumé Insikt.

Det här skriver Resumé Insikt om i sina senaste utgåvor:
Kommunikation
Marknad
Media

***
Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg!
Den här veckan skriver hon intressant om den norska mediesatsningen vio.no, som levererar ett personaliserat flöde av tidskrifter till sina prenumeranter.
Läs mer här.

***
Sveriges Radio letar efter unga medarbetare på Snapchat. Det är nog inte så dumt tänkt.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens helgintervju möter du Love Bonnier, som startat en nya pr-byrån 500 tillsammans med Simon Strand. Och i söndagens Karriärsöndag möter du Emelie Ölander, nybliven presschef för damlandslaget i fotboll.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.