Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Skandalchef får nytt toppjobb: Journalisterna rasar

Publicerad: 30 mars 2017, 06:35

Andy Coulson fick sin fängelsedom 2014, nu får han nytt toppjobb inom media.

Andy Coulson fick 18 månaders fängelse i samband med avlyssningsskandalen på News of The World nu blir han pr-rådgivare på Telegraph, så mycket av programmatic-investeringarna är bortkastade pengar och annonsbojkotten mot Youtube sprider sig. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticNews of the WorldAndy CoulsonYoutubeAmazon

Skandalredaktör får nytt toppjobb
I samband med telefonavlyssningsskandalen på den numera nedlagda brittiska tabloiden News of The World blev chefredaktören Andy Coulson dömd till 18 månaders fängelse. Nu blir han oväntat pr-rådgivare åt mediebolaget Telegraph Media Group, skriver Guardian. Uppdraget för han och hans kompanjon är att stärka ställningen för tidningarna the Daily Telegraph och Sunday Telegraph. Rekryteringen godkändes av TMG-chefen Murdoch MacLennan som anser vara en av Andy Coulsons mest lojala vänner.

Journalister som arbetar för the Daily Telegraph ska vara chockade och sorgsna över värvningen. En anonym journalist säger till The Guardian.
"Det här gör inget annat än att skada vårt varumärke. Det kommer innebära ett hårt slag mot trovärdigheten för vår journalistik"

Andy Coulson avgick som redaktör på News of The World sedan telefonsavlyssningen bland tidningens reportrar uppdagades. Han blev senare för Torries under David Cameron. Ett jobb som han tvingades lämna i början av 2011 när skandalen på News of The World växte.

Trots bojkotten – Youtube har blivit säkrare
Som en av Googles plattformar har Youtube drabbats hårt av annonsbojkotten som grundar sig på att varumärken förekommer intill opassande innehåll. Men risken för just detta minskade faktiskt under det senaste halvåret från 11,2 procent till 8,9 procent. Det visar studien "Media Quality Report" från Integral Ad Science, skriver Campaign.

Men bojkotten sprider sig
Problemen började i Storbritannien när annonser från flera välkända varumärken som BBC, Mercedes-Benz och Honda låg sida vid sida med homofobiska, extremistiska och hatiska Youtube-videos. Sedan dess har flera tunga annonsörer avbrutit sin närvaro på Google plattformar. Nu har bojkotten spridit sig till Australien där Vodafone och Nestlé ansluter till skaran av avhoppare. Det rapporterar Australia Financial Review.

Studie: 60 procent av programmatic-investeringarna är bortkastade
Den börsnoterade byråvalskonsultjätten Ebiquity kommer med en varning till annonsörerna i samband med sin årsrapport. Enligt en rapport är 60 procent av investeringarna inom programmatic bortkastade pengar på grund av dålig synlighet, fejkkonton och bedrägeri.
"Ingen kul fakta för marknadschefen att visa upp för sina chefer", säger Ebuquitys styrelseordförande till Campaign.

Amazon stänger flera sajter
Kända varumärken som barnavårdssajten Diapers.com, husdjurssajten Wag.com ledksakssajten Yoyo.com och Soaps.com kommer inom kort att försvinna. Det meddelade ägaren Amazon under onsdagen. E-handelsjätten uppger vikande lönsamhet som orsak till nedläggningarna. Det rapporterar Mashable.

Periscope har fått flera nya funktioner
Twitter-ägda livestreaming-appen Periscope har fått flera nya funktioner. Tjänsten fått stöd för streaming direkt i Twitter Moments och erbjuder numera också användarna detaljerad information om tittarna med hjälp av ett analysverktyg. Bland annat kan man se antalet tittare, hur många som reagerar på sändningen, samt få fram snittiden som tittarna lägger på sändningen. Det skriver Mashable.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.