Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Skarp kritik mot SR:s inslag om ”journalistkårens genushaveri”

Publicerad: 4 Mars 2016, 07:34

Sveriges Radio får kritik för att ha generaliserat.

Foto: Colourbox.

SR:s inslag om hur "journalistkåren" reagerade om kungabarnet får kritik, Breakit går med brakförlust och Apple startar kundtjänst på Twitter. Läs fler nyheter i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Stefan LundellOlle AronssonBreakitSRAppleClear Channel

Skarp kritik mot SR:s inslag om "journalistkårens genushaveri"
Sveriges Radio Uppland jämförde hur det lät när kungahuset meddelade att Kronprinsessan Victoria fött en dotter 2012 och när hon i onsdags födde sonen Oscar. Koncensus var att "journalistkåren" hurrade när det meddelades att barnet var en prins, och fnissade 2012 när prins Daniel berättade att det blev en flicka. Klippet har fått stor uppmärksamhet och har i skrivande stund delats 12 822 gånger.

I klippet hörs två män som hurrar – inte en journalistkår. Under gårdagen intervjuade KIT mannen ifråga under rubriken: "Nej, det var inte journalistkåren som hurrade. Det var EN person som gjorde det". Personen som hurrade förklarade glädjen med att hans sambo tidigare gissat på en pojke.

På ledarplats skriver Alexandra Ivanov i SvD hur missvisande hon tycker att det var av Sveriges Radio att sända klippet.
"SR har ett uppdrag som går ut på att presentera oberoende och trovärdiga nyheter. I dag har de i stället slagits med väderkvarnar, och givit tusentals människor en felaktig bild av sakers tillstånd".

Expressens Lars Lindström skrev också en krönika om saken i går kväll: "Att SR i sin artikel anklagar "journalistkåren" för att jubla när det var en eller två av de närvarande känns som ett ansvarslöst generaliserande", tycker han.

Brakförlust för Breakit – 1,2 miljoner kronor i förlust
Olle Aronsson och Stefan Lundell hoppade av sina jobb på Dagens Industri för att starta en ny nyhetssajt för tech- och startupbranschen. För strax över ett år sedan var de i gång. Nu har duons första bokslut kommit, och det visar att Breakit hade en omsättning på 1,8 miljoner kronor och en rejäl förlust på 1,2 miljoner kronor under sitt första levnadsår. Det berättar Lundell och Aronsson själva i sin podcast.
– Skulle jag rubricera det i ett enda ord skulle jag säga att det är ett katastrofresultat, säger Stefan Lundell i podcasten och förklarar förlusten så här:
– Vi är i ett uppbyggnadsskede, vi fokuserar på tillväxt och allt går enligt plan (...) Sanningen är att det går bättre än planerat för Breakit. Vi har investerat en miljon kronor i en sajt, personal och utveckling av den. Just nu gör vi faktiskt vinst på månadsbasis.
Men när Resumé intervjuade Stefan Lundell så sent som i november gav han ett annat intryck av hur det gick för bolaget:
– Breakit visar redan svarta siffror med en kombination av bannerannonsering, native och konferenser, sa han då.

I podcasten berättar duon också att de "kommer att bygga upp en ännu större bas" framöver.

Så går Business Insider
Mellan sista oktober till sista december omsatte Business Insider 10,2 miljoner dollar och gjorde en nettoförlust på 1,2 miljoner, enligt Adage.

Apple startar kundtjänst på Twitter
Apple har hittills hållt sig undan sociala medier. Men nu skaffar bolaget ett twitterkonto för att hjälpa kunder med problem, skriver Adweek. Bara över natten har Apple Supports konto fått över 107 000 följare.

Clear Channel kan tappa avtal värt 500 miljoner
Clear Channel i Norge kan ligga pyrt till. Sedan några år tillbaka har de nämligen suttit på avtalet med Ruter, Norges motsvarighet till SL, som innebär rätt till att sälja annonser på spårvagnarnas linjer i Oslo. Då tog de över avtalet från JCDecaux. Men nu kan JCDecaux få en ny chans efter ett domstolsbeslut, enligt Kampanje.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.