Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Skatteverket granskar sociala medier

Publicerad: 6 november 2013, 12:32

Personer verksamma inom sociala medier kan räkna med att bli granskade av Skatteverket framöver. Verket har dragit igång en klassisk specialgranskning, som denna gång gäller just inkomster från sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Skatteverket

– Vi kollar inkomster från både gåvor och annonser, säker rikssamordnaren Eva Björklund till SVT.

Skatteverket  gjorde en genomgång av bloggarnas ekonomi år 2009, vilken visade att  bloggare ofta tar emot gåvor från företaget utan att ta upp värdet i självdeklarationen.

Verkets granskning visade också på kunskapsluckor hos många gånger de unga bloggarna..

– Vi bestämde oss för att se det som en framåtsyftande informationsinsats mer än som en kontroll, säger Eva Björklund till SVT.

Enkelt förklarat. Skatteverket kontrollerade inte bakåt i tiden för att upptaxera eventuella inkomster.

Men det var då det.

Eva Björklund menar att regelverket är tydligt och väl känt idag.
–  Det är ju en typ av försäljning du gör, och har du en inkomst så ska  den beskattas, oavsett om det är en ren produkt eller reda pengar, säger  hon.

Skatteverket ska också djupstudera annonser och så kallad affiliate-marknadsföring.

Verket ska tittar inte bara på bloggar, utan även exempelvis Instragram-konton, enligt SVT.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Skatteverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.