Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Skifte på varumärkestronen

Publicerad: 30 September 2013, 10:03

Apples varumärke – nu mest värdefullt i hela världen, enligt undersökning från Interbrand.

Apple har passerat Coca-Cola som det mest värdefulla varumärket i världen. Det visar en rapport från Interbrand. Coca-Cola har haft förstaplatsen i tretton år – ändå sedan undersökningen startade.


Ämnen i artikeln:

InterbrandAppleCoca-Cola

Omnicom-ägda Interbrand har rapporterat om världens mest framgångsrika varumärken sedan år 2000.

New  York Times rapporterar nu att Coca-Cola för första gången har åkt ut  från förstaplatsen och i stället hamnar på tredje plats, enligt  Interbrands rapport för 2013.

Apple intar i stället tronen som det mest värdefulla varumärket.
Rankingen bygger bland annat på variabler som finansiell prestanda och liknande.

Interbrands  globale chef, Jez Frempton, säger att det bara var en tidsfråga innan  Apple skulle kliva upp på tronen – Apple låg på elfte plats år 2011.

Rapporten inleds med följande:
”Every so often, a company changes our lives, not just with its products, but with its ethos.”

– Vad är det man brukar säga, länge leve kungen. Apple är kungen i år, säger Jez Frempton till New York Times.

Interbrand  värderar Apples varumärke till 98,3 miljarder dollar, vilket var en  28-procentig ökning i förhållande till förra året.

Coca-Cola ökade  visserligen med 2 procent till 79,2 miljarder dollar, men det räckte  alltså inte för att bli överst för fjortonde året i rad, enligt New York  Times.

Jez Frempton konstaterar att även om Coca-Cola är en effektiv  och enastående marknadsförare har Apple och andra teknikbolag blivit  ”marknadsföringsvärldens affischnamn.”

Google kom tvåa på listan i år  i förhållande till en fjärdeplats förra året och fem av de tio mest  värdefulla varumärkena i världen är just teknikbolag – Apple, Google,  Microsoft (kom femma även i år), Samsung (åtta i förhållande till nionde  plats förra året och Intel (nionde plats kom åtta förra året).

–  Varumärken som Apple, Google och Samsung förändrar vårt beteende: hur vi  handlar och kommunicerar med varande. De har bokstavligen förändrat hela vårt sätt att leva, säger Jez Frempton till New York Times.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

InterbrandAppleCoca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.