Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Skifte på varumärkestronen

Publicerad: 22 maj 2014, 09:48

Google har ökat sitt värde med 40 procent till 159 miljarder dollar under det senaste året. Det gör att Google petar ned Apple, som har varit etta tre år på raken, och nu ses som världens mest värdefulla varumärke. Allt enligt Brandz som listar de 100 mest värdefulla varumärkena varje år.


Ämnen i artikeln:

TwitterGoogleAppleLinkedin

– Google fortsätter att ge konsumenter och näringslivet saker som de  aldrig har sett förut och som de aldrig trodde var möjliga. Det syns i  värdet av deras varumärke, säger Oscar Yuan, vice vd på Millward Brown  Optimor, som har genomfört den rankning som publiceras på webbplatsen  Brandz.

Google lutar sig heller inte tillbaka och slår sig för bröstet.
Irländska  Independent har rapporterat att it-jätten har öronmärkt nära 30  miljarder dollar för köp av utländska företag och teknikrättigheter,  enligt DN.

Google har också lagt nära 28 miljarder dollar på att köpa bolag under de senaste åren med tonvikt på amerikanska företag.

Apple,  som alltså har legat etta tre år på raken, har under det senare minskat  sitt värde med 20 procent till 148 miljarder dollar.

Twitter och Linkedin är nya på listan och hamnar på 71:a respektive 78:e plats.

Här är tio-i-topp-listan:
1. Google (2) +40 %
2. Apple (1) -20 %
3. IBM (3) -4 %
4. Microsoft (7) +29 %
5. McDonalds (4) -5 %
6. Coca-Cola (9) +3 %
7. Visa (9) +41 %
8. AT&T (6) +3 %
9. Marlboro (8) -3 %
10. Amazon (14) +41 %

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TwitterGoogleAppleLinkedin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.