Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Skivbolagets blåsning – omslagskrock på Bonnier Tidskrifter

Publicerad: 18 december 2012, 13:52

Lika som bär: Amelias och Mamas omslag prydde båda Pernilla Andersson.

Amelias sista nummer från 2012 bar en gravid Pernilla Andersson på omslaget. Ett tiotal dagar senare kom Mama ut i tidningshyllorna – med samma artist på omslaget. Orsaken: skivbolaget hade gett både tidningarna löfte om exklusivitet. – Jag vet inte om jag tycker att de har gjort ett bra jobb, säger tidningen Mamas chefredaktör Rebecka Edgren Aldén.


Ämnen i artikeln:

MamaBonnier TidskrifterAmelia

Artisten Pernilla Andersson är aktuell med sitt nya album "Det är en spricka i allt det är så ljuset kommer in ". Samtidigt väntar hon och maken Andreas Tyrone Dregen, gittarist i Backyard Babies parets första barn.

Artistparet har varit öppna med sin längtan efter att få barn och åren av smärtsam barnlöshet. Pernilla Andersson har bland annat berättat om sin babylycka i SVT:s "God Kväll".

I december har hon även lyckats pryda omslaget till två av Bonnier Tidskrifters titlar. Först frontade Amelia med en bild på den gravida artisten. Ett tiotal dagar senare, den 11 december, var krocken fullbordad. Förlagssystern Mama hade Pernilla Andersson som omslagsobjekt.

– Generellt så är det här sånt som händer. Det fanns olika diskussioner inför det här numret. Vi var lovade ensamrätt och enligt pernillas agent skulle Mama använda bilden för sin prenumerationsupplaga, säger Amelias chefredaktör Åsa Lundegård till Resumé

Hur kan det här komma att påverka försäljningen?
– Vi attraherar delvis samma målgrupp och de valde att ta ett annat beslut. Eftersom vi kom cirka tio dagar innan, så har skadan inte varit så stor. Största delen av vår försäljning sker under den första veckan. Nu råkade de krocka lite olyckligt.

Varför blir det krockar?
– Det här är en av sakerna vi tampas med men det är inget ovanligt. Det är få personer som är potentiella omslagsobjekt och det är såklart inte bra när det krockar. Det här händer för alla tidskriftssegment. Även hälso-, mode- och livstilstidningar.

Ni är båda Bonnier Tidskrifter-titlar. Skulle inte det här kunna undvikas om ni kommunicerade bättre?
– Vi ska främst vara självständiga titlar och vi kan och ska nog inte samplanera.

Även tidningen Mama hade fått löfte om ensamrätt på intervjun med Pernilla Andersson.
– Vi hade ett löfte om exklusivitet från en kontakt på Pernillas skivbolag. Det var först under fotograferingen som det här kom fram. Hon fanns också på omslaget till en söndagsbilaga, säger tidningen Mamas chefredaktör Rebecka Edgren Aldén till Resumé.

Kan man tolka det här som att skivbolaget har gjort ett bra pr-jobb?
– Jag tycker nog inte att de har gjort ett bra jobb. I slutändan blir konsekvensen att vi tappar förtroende. Ibland räcker det inte att vara supertydlig. I det här fallet var vi extra noga med att be om exklusivitet eftersom vi i vanliga fall har mammor med barn på omslaget, då gör det inte lika mycket om vi har samma person på omslaget som en annan tidning. I det här fallet, då Pernilla ännu inte har barn, utan är gravid, blir omslagen väldigt lika. Och det är olyckligt.


Hur reagerade du när du fick veta att det skulle bli en krock?
– Jag ringde förstås upp managern och påpekade detta och sa att jag var besviken. De bad också om ursäkt. Ett tag funderade vi på andra lösningar, men valde sedan att ändå köra på det här.

Ni ligger några dagar efter Amelia, hur tror du att det här kan drabba er försäljning?
– Jag tror ändå att vi har tillräckligt olika målgrupper för att locka till läsning. Vår intervju har en exklusivitet eftersom Pernilla berättar om hennes och hennes mans kamp för att bli föräldrar. Vi har många läsare som känner igen sig i problemet med ofrivillig barnlöshet. Budskapet var så starkt och hennes berättelse så exklusiv att vi valde att köra intervjun i alla fall. Vi vet att ämnet var viktigt för många av våra läsare.

Inte heller Mamas chefredaktör kan tänka sig en mer omfattande kommunikation mellan redaktionerna för att undvika en krock.

– Det är svårt att planera tillsammans. Jag tycker ändå krocken har en positiv aspekt. Det visar att varje tidning är självständig även om de ligger under samma förlag.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.