Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Skottår gav H&M ökad försäljning

Publicerad: 15 mars 2012, 11:28

Klädjätten H&M ökar sin försäljning med två procent i februari jämfört med motsvarande månad förra året. Skottårsdagen bidrog kraftigt till ökad försäljning.


Ämnen i artikeln:

H&M

Gruppens totala försäljning, inklusive lokal moms, ökade med 13 procent jämfört med februari förra året.

Försäljningen  i jämförbara enheter steg med 2 procent, vilket omfattar länder där  H&M har varit verksamt i minst ett finansiellt år.

H&M räknar med att försäljningen ökade med tre procent på grund av att det är skottår i år.

Det vill säga H&M hade ytterligare en dag på sig att sätt sälja sina produkter och tjänster.

H&M  konstaterar också att försäljningen, inklusive lokal moms, ökade med 13  procent under Q1, vilket sträcker sig från 1 december 2011 till 29  februari 2012.

H&M sålde för 32,5 miljarder kronor globalt, inklusive moms (28,708).

Klädjätten hade 2 491 butiker per den 29 februari 2012 jämfört med 2 212 butiker per den 28 februari 2011.

H&M omsatte drygt 128,8 miljarder kronor, inklusive moms under 2011.

Koncernen hade 94 000 anställda.

H&M presenterar sina mars-siffror den 16 april.

H&M vill inte kommentera utslaget av olika kampanjer under februari.

Dels  för att företaget är inne i en tyst period fram till den 29 mars, dels  genom att man aldrig kommenterar hur mycket specifika kampanjer har  kostat eller hur de har påverkat försäljningen, enligt Charlotta Nemlin vid H&M:s kommunikations- och pressavdelning.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.