Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 15 mars 2012, 11:28
Klädjätten H&M ökar sin försäljning med två procent i februari jämfört med motsvarande månad förra året. Skottårsdagen bidrog kraftigt till ökad försäljning.
Ämnen i artikeln:
H&MGruppens totala försäljning, inklusive lokal moms, ökade med 13 procent jämfört med februari förra året.
Försäljningen i jämförbara enheter steg med 2 procent, vilket omfattar länder där H&M har varit verksamt i minst ett finansiellt år.
H&M räknar med att försäljningen ökade med tre procent på grund av att det är skottår i år.
Det vill säga H&M hade ytterligare en dag på sig att sätt sälja sina produkter och tjänster.
H&M konstaterar också att försäljningen, inklusive lokal moms, ökade med 13 procent under Q1, vilket sträcker sig från 1 december 2011 till 29 februari 2012.
H&M sålde för 32,5 miljarder kronor globalt, inklusive moms (28,708).
Klädjätten hade 2 491 butiker per den 29 februari 2012 jämfört med 2 212 butiker per den 28 februari 2011.
H&M omsatte drygt 128,8 miljarder kronor, inklusive moms under 2011.
Koncernen hade 94 000 anställda.
H&M presenterar sina mars-siffror den 16 april.
H&M vill inte kommentera utslaget av olika kampanjer under februari.
Dels för att företaget är inne i en tyst period fram till den 29 mars, dels genom att man aldrig kommenterar hur mycket specifika kampanjer har kostat eller hur de har påverkat försäljningen, enligt Charlotta Nemlin vid H&M:s kommunikations- och pressavdelning.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
H&M