Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Skrällen” hos Schibsted

Publicerad: 9 september 2013, 12:29

Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige.

Foto: Sören Andersson.

Plöstligt händer det. I dag klev Schibsteds Sverige-vd Raoul Grünthal ner hos fotfolket på redaktionsgolvet – som ekonomiredaktör på nyhetsappen Omni. – Senast jag jobbade redaktionellt på riktigt var på Finanstidningen 1996-97. Systemen har förändrats sedan dess, säger Raoul Grünthal till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalSchibstedOmni

Schibsted-satsningen Omni finns än så länge enbart i en betaversion, men lanseringen närmar sig. Först ska det bara göras några ytterligare tester och kollar med beta-testarna innan den läggs upp på App store.

I dag inträffade ”skrällen” att Schibsted-bossen Raol Grünthal klev ner på golvet och satte sig vid spakarna. Redan som 16-åring startade han tidskriften LISA. 1989 blev han Sveriges yngste chefredaktör någonsin när han tog över Finanstidningen som 23-åring.

– Jag är ekonomiredaktör för Omni i dag och lär mig systemet. Det är kul och nyttigt. Senast jag gjorde något liknande var nog under min tid på TT. Senast jag jobbade redaktionellt på riktigt var på Finanstidningen 1996-97, säger Raoul Grünthal.

Den första texten handlade om Sonys lansering av Playstation 4.

Hur ser du på Omnis potential?
– Det är alldeles för tidigt att säga – jag tror mycket på arbetssättet och som användare tycker jag att den är otroligt bra.

Hur mycket pengar kommer Omni att inbringa till Schibsted?
– Ha ha, ingen aning, men det är viktigt att hitta nya teknikdrivna vägar för journalistiken.

Vilka är de största sakerna som händer hos Schibsted i höst i övrigt?
– Det är ett intressant år, strukturomvanlingen fortsätter. Lyftet för det mobila är väldigt uppmuntrande – det ser ut att kunna bli stora ökade intäkter där för oss. TV-utvecklingen och satsningen Aftonbladet drog igång med Aftonbladet Live är också stor. Sedan är det också viktigt med sajterna inom tillväxtmedier som hjälper folk att sköta sin ekonomi, som Suredo, Lendo och Mobilio.

Det har snackats med en ny mediegren inom Schibsted där Aftonbladet, SvD och några av tillväxtbolagen med redaktionellt material ska ligga. Kan du säga något om det?
– Nej inte i nuläget, men vi tittar alltid på hur vi ska hitta bästa möjliga struktur.

Hur blir det med SvD, förresten? Kommer papperstidningen att avecklas där?
– Några sådana planer finns inte, däremot tittar vi hela tiden på hur vi ska fortsätta digitaliseringsarbetet för Svenskan.

Hur är det annars då? Fått någon förfrågan om att ta över Bonnier AB?
– Ha ha, nej. Och jag vill nog inte spekulera i vem som tar över där.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.