Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Skrytvarning, Superkommunikatörer och attackerna mot medierna

Publicerad: 27 januari 2017, 14:19

Jag vet inte hur ni har det på jobbet, själv har jag nog aldrig haft ett mer inspirerande läge, skriver chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Skrytvarning! Stora delar av dagens fredagskrönika handlar om Resumés egna satsningar på journalistik, konferenser, digitala nyhetsbrev och tävlingar. Jag vet inte hur ni har det på jobbet, själv har jag nog aldrig haft ett mer inspirerande läge. Resumé driver just nu många intressanta projekt och gör samtidigt om vår journalistik och affär i grunden. Vi går från att göra en traditionell nyhetstidning varannan vecka till ett fördjupande månadsmagasin, mer anpassat efter läsarnas behov. Vi fortsätter att satsa på våra digitala analysbrev, Resumé Insikt, som även papperstidningens prenumeranter får ta del av. Och vi lanserar inom kort både en satsning på utbildningar och en stor mediekonferens, NMI.

I går torsdag anordnade Resumé och Reklamkraft seminariet "Jakten på massmediet", om framtiden för rörlig bild. Över 300 personer från annonsörer, medier och byråer samlades en eftermiddag på Hilton vid Slussen i centrala Stockholm för att prata om framtidens medieutveckling. Stort tack till er alla som kom och var med scenen eller lyssnade i publiken!

Läs mer här om vad som sades på "Jakten på massmediet".
Hur ska SVT jobba i framtiden?
Det sas under Jakten på Massmediet
Så lyckades Coop med sina syftesdrivna kampanjer
"Tv-mediet står sig starkt"

Här kan du vimmelbilder från konferensen.

Reklamkraft är ett samarbete mellan landet tre största tv-hus, som syftar till att lyfta fram tv-mediets styrka gentemot annonsörerna. Läs mer på www.reklamkraft.tv

***
Donald Trumps chefstrateg Steve Bannon, före detta chef på högerpopulistiska sajten Breitbart, går i New York Times till hårt angrepp mot medierna.
– Medierna bör vara generade, förnedrade, hålla käften och lyssna ett tag, säger han i intervjun.
Steve Bannon fortsätter:
– Medierna är oppositionen. De förstår inte det här landet. De förstår fortfarande inte varför Donald Trump är USA:s president.
Bannon hävdar, kanske med viss rätt, att "elitmedierna" ville att Hillary Clinton skulle bli president.
– Elitmedia fick det så fel, 100 procent fel. Det är en förödmjukande förlust som aldrig kommer att försvinna, den kommer alltid att finnas där. Det är därför ni inte har någon makt. Ni blev förödmjukade.
Läs mer här.

Utvecklingen av relationen mellan svenska politiker och medier är inte riktigt lika polariserad som i USA. Men samma grundläggande retorik används även av de svenska högerextrema medierna och högerpolitikerna. För de etablerade medierna, som jobbar med journalistik, bekräftade källor och fakta gäller det att låta "alla" röster komma till tals. Om man inte gör det utan låter "alternativa medier" få stå oemotsagda riskerar man att ännu flera människor tror att "pk-media" döljer sanningen för människor, i Sverige främst om kostnader för migrationen och invandrares brottslighet.

Det är bakgrunden till var SVT Opinion Live bjöd in Avpixlatskribenten Jan Sjunnesson för att diskutera frågan om man kan lita på medierna.

Det blev, faktiskt, en rätt vettig och nyanserad debatt om synen på medier och mediers förtroende. Men att Axpixlat "bara vill publicera fakta" skriver jag inte under på.

***
Nu är den nya juryn till Näringslivets 150 Superkommunikatörer utsedd! Jag tycker det är otroligt roligt att så många kompetenta personer ställer upp och lägger ner en hel del tid och kraft på att hitta år 2017:s Superkommunikatörer. Tack för det!

Årets jury består av mig, Tove Langseth, vd DDB Stockholm, fjolårsvinnaren Azita Shariati, vd Sodexo, Micael Dahlén, professor Handelshögskolan, Per Schlingmann, entreprenör och föreläsare, Eva Hamilton, styrelseproffs, David Orlic, Innovationschef Prime, Stefan Stern, kommunikationschef Investor, Seher Yilmaz ordförande Rättviseförmedlingen och Cecilia Schön Jansson, vd för Sveriges Kommunikatörer.

Läs mer om Näringslivets Superkommunikatörer här.

Jag har redan fått bra många tips på personer som borde ha en plats på listan. Tack för det, fortsätta gärna att skicka in tips!

***
Tack till Filters grundare och chefredaktör Mattias Göransson, som kom och föreläste om reportageskrivande för Resumés redaktion. Mycket inspirerande.

***

Vila i frid Siewert Öholm, som haft en stark inverkan på svensk journalistik och tv. Jag tror att många underskattar hans betydelse som journalist.

***
Radiosportens podd Fotbollsarena gjorde ett riktigt bra reportage om Alexander Isaks (min idol) nya liv som proffs i Dortmund.
Däremot fattar jag inte riktigt idén med att lägga ut referat av gamla matcher. Alltså, riktigt gamla klassiska matcher. Vem har tid eller ork att lyssna igenom ett referat på en 30 år gammal match? Jag gissar att idén nog är roligast for Radiosportens redaktion, som nostalgitripp.

***
Sitter du på Riche eller Vassa Eggen och läser detta och tycker att det är få reklamare på plats på fredagsölen? Det kan bero på att det är sista dagen för inlämning till Guldägget. 60 procent av tävlingens alla bidrag lämnas in idag fredag.

***
Stort grattis till Pia Grahn, ny vd på Regi!

Läs mer här.

Jag tror att det är en alldeles lysande rekrytering.

Resumé och Regi anordnar den 21 februari tillsammans en dag om framtidens byrå, anmäl dig till seminariet på länken här.

***

Resumé Insikt är Resumés digitala analysbrev, det finns i tre editioner, Media, Marknad och Kommunikation. Där går vi på djupet med analyser, trender och fördjupning inom respektive område. Det är ett arbetsverktyg för alla som jobbar i kommunikationsbranschen.

Här hittar du innehållet till veckans Resumé Insikt:
Media
Marknad
Kommunikation

***
Resumés mediekonferens Nordic Media Insights den 13-14 juni kommer att bli riktigt bra. Det droppar hela tiden in nya toppnamn bland föreläsarna, följ redaktören Fredrik Svedjetun, @svedjetun, på twitter för att få koll på de senaste uppdateringarna.

Här köper du biljetter till konferensen.

***

Läs Resumés mediebloggare Unn Udberg, om årets trender för content och native!

***

Resumé Insikt Kommunikations redaktör Yasmine Winberg gjorde för övrigt en mycket intressant dragning på Content Day, om utvecklingen av content. Grunden till spaningen var alla inskickade bidrag till Resumés tävling Månadens Kampanj, contentklassen.

Du vet väl att Resumé startat en Facebookgrupp som heter Månadens Kampanj? Vi vill skapa branschens bästa ständigt pågående samtal om reklam och kommunikation. Ansök om medlemsskap här.

***

En av branschens hetaste debattörer har fått nytt jobb, grattis Ehsan Fadakar!

***

På Resumé i helgen: I veckans helgintervju har vi pratat tv med Karin Magnusson som byter Aftonbladets morgonprogram mot SVT:s dito. Journalisten och debattören Alexandra Pascalidou berättar om sin resa i karriärsöndag. Missa inte det.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.