Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Skvallerblogg såld för 120 miljoner

Publicerad: 25 juni 2009, 07:43

Skvaller- och nyhetsbloggen Deadline Hollywood Daily har köpts av webbmediebolaget Mail.com. Köpesumman för den tre år gamla bloggen uppges vara 15 miljoner dollar - närmare 120 miljoner kronor.


Deadline Hollywood Daily startades av journalisten Nikke Finke för tre år sedan och har snabbt blivit ett måste i Hollywood. Det är där som de raka och hårda nyheterna. Finke drar sig inte för att kritisera Hollywoodeliten medan Variety och Hollywood Reporter mest klappar de stora filmbolagen medhårs.

Det stora genombrottet för bloggen kom i samband med manusskrivarstrejken 2007.

Parallellt skriver Finke en kolumn i LA Weekly. Tidigare har hon varit korrespondent för Newsweek och AP. Förra året utsågs hon till en av Hollywoods mest inflyteslerika makthavare.

Nu har Mail.com Media Corp köpt hennes blogg. Förutom mejltjänster driver bolaget även sajter som HollywoodLife, MovieLine och OnCars.com. I och med köpet kan Deadline Hollywood Daily expandera till New York.

Under hela våren har det spekulerats om att sajten skulle bli uppköpt, bland annat av draken Variety.

Nu blir det alltså ett relativt okänt digitalt mediebolag och köpesummen påstås ligga mellan 10 och 15 miljoner dollar, 80-120 miljoner kronor. Gawker påpekar dock att det troligtvis är fantasisiffror eftersom Deadline Hollywood har 90 000 sidvisningar per dag vilket är en tiondel av vad Gawker har. Och Gawker är knappast värt 150 miljoner dollar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.