Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Slåss om kvinnornas hälsointresse

Publicerad: 11 Mars 2014, 15:05

Fitness-krig i tidningshyllorna.

Första numret av Shape Up kom ut runt nyår och det andra i torsdags. På fredagen stod det klart att man hade slagit budget med 210 procent – Då blev det champagne, säger Beatrice Pamp, chefredaktör på Shape Up. Women´s Health drog också igång vid årsskiftet. – Vi har ökat med 5 000 prenumeranter, säger Marie Kjellnäs, chefredaktör på Women´s Health.


Ämnen i artikeln:

Ove JerseliusFrida

Beatrice Pamp kom på idén till Shape Up i samband med att hon skulle gifta sig i somras.

– Det fanns ingen tidning för 25-åringar som gillar att träna, men som kanske inte är några fitnesstjejer, säger hon.

Hon har tidigare varit chefredaktör på Frida och även jobbat som reporter på tidningen S och Expressen.  

Shape Up innehåller inte bara träningstips, utan även mycket mode, skönhet, relation och livsstil.  Tidningen har legat i hyllorna i cirka två månader och nu erfar Resumé att första numret har sålt i hela 20 000 exemplar.

Beatrice Pamp vill inte kommentera eventuella siffror annat än med följande:

– Jag kan väl säga så här att vi överträffade det som vi såg som godkänt med 210 procent, säger Beatrice Pamp.

Hon berättar också att förlaget undersöker möjligheterna att utveckla konceptet.
– Det handlar om frågor som digitalt, omfång och utgivningstakt, säger Beatrice Pamp.

Vad ser du för eventuella hot mot vidare framgångar?
– Inga. Det känns kul och jag tror verkligen på produkten, säger Beatrice Pamp.

Chefredaktören för Women´s Health, Marie Kjellnäs, menar att det råder en överetablering av fitnesstidningar i Sverige idag.

– Vår tidning har funnits sedan 1995 och gjordes om vid årsskiftet och jag tror att vi har en bra framtid. Men alla kommer inte att få plats, säger hon.

Tidningen hette tidigare Fitness Lifestyle, men har förstärkt med folk som kan mode och skönhet i och med övergången till Women´s Health – den amerikanska tidningen finns idag i 24 länder med 40 utgåvor.

Upplägget går ut på att inte komplicera det här med ett hälsosamt liv.
– Hälsa kan bli så hurtigt och präktigt, men vi ser hälsa som en integrerad del av livet där man även kan dricka vin och äta kladdkaka då och då. Vår slogan är bli ditt bästa jag, säger Marie Kjellnäs.

Hon hävdar att Fitness Lifestyle tidigare hade cirka 10 000 prenumeranter och lika många lösnummerköpare och att man har ökat prenumerantstocken med 5 000 personer sedan tidningen gjordes om – lösnummerförsäljningen vill hon inte gå in.

Marie Kjellnäs ser inte just Shape Up som en huvudkonkurrent eftersom Women´s Health riktar sig till kvinnor 25 år upp till strax över 40 år.

– Jag tror att vi har goda möjligheter att dubbla läsekretsen, säger Marie Kjellnäs.

Hon känner sig ytterst skeptisk till att Shape Up skulle ha sålt i 20 000 exemplar.
– Det förvånar mig oerhört mycket säger Marie Kjellnäs.

Fridas vd, Ove Jerselius, vill inte släppa några siffror, men föreslår byteshandel.
– Om du fixar siffror för Women´s Health så kanske vi kan byta, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Ove JerseliusFrida

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.