Media
Slut med alkoholreklam och hårdare reglerad spelreklam i TV3
Publicerad: 26 oktober 2020, 09:26
När TV3 och Viaplay flyttar sina licenser till Sverige efter årsskiftet innebär det att bolaget inte längre kommer få sända alkoholreklam.
Det är IOGT-NTO:s tidining Accent som rapporterar om slutet på spritreklam när Viaplay och Nent Groups alla övriga kanaler kommer sändas under svensk licens från 1 januari 2021. En flytt som tillkännagavs av Anders Jensen, vd för Nent Group, i ett debattinlägg i Dagens Industri i förra veckan.
Flytten, som sker när Brexit verkställs, innebär nämligen att medieverksamheten hamnar under svensk tillsyn och lagar. Det innebär inte bara ett slut på alkoholreklam, utan hårdare reglering av spelreklamen. Ett centralt fönster för spelbolagen inte minst med tanke på mediekoncernens rättigheter, däribland Premier League.
Ända sedan TV3 lanserades på nyårsafton 1987 har kanalen har sänds under brittisk licens via satellit. Att sända från Storbritannien var ursprungligen Jan Stenbecks metod för att runda de svenska reglerna för tv-reklam.