Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Slut med alkoholreklam och hårdare reglerad spelreklam i TV3

Publicerad: 26 Oktober 2020, 09:26

När TV3 och Viaplay flyttar sina licenser till Sverige efter årsskiftet innebär det att bolaget inte längre kommer få sända alkoholreklam.


Ämnen i artikeln:

BrexitTV3Alkoholreklam

Det är IOGT-NTO:s tidining Accent som rapporterar om slutet på spritreklam när Viaplay och Nent Groups alla övriga kanaler kommer sändas under svensk licens från 1 januari 2021. En flytt som tillkännagavs av Anders Jensen, vd för Nent Group, i ett debattinlägg i Dagens Industri i förra veckan.

Flytten, som sker när Brexit verkställs, innebär nämligen att medieverksamheten hamnar under svensk tillsyn och lagar. Det innebär inte bara ett slut på alkoholreklam, utan hårdare reglering av spelreklamen. Ett centralt fönster för spelbolagen inte minst med tanke på mediekoncernens rättigheter, däribland Premier League.

Ända sedan TV3 lanserades på nyårsafton 1987 har kanalen har sänds under brittisk licens via satellit. Att sända från Storbritannien var ursprungligen Jan Stenbecks metod för att runda de svenska reglerna för tv-reklam. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BrexitTV3Alkoholreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.