Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Slut med gratisläsandet på webben

Publicerad: 12 maj 2009, 08:17

Nu ska alla på webben ta betalt för sitt innehåll: Wall Street Journal, Thomson Reuters och danska Berlingske har betalmodeller på gång.
Andra media som Guardian jobbar på egna lösningar.


Ett stort ”Äntligen!” hördes i tidningsvärlden när nestorn Rupert Murdoch på News Corp i förra veckan förklarade att hans mediekoncern ska ta betalt för innehåll på webben.

I går berättade Robert Thomson, redaktionschef på Wall Street Journal, som ägs av News Corp, att tidningen ska införa mikrobetalningar för artiklar på Wsj.com till hösten. Hur betalningarna ska fungera tekniskt är inte klart.

Thomson Reuters har redan en lösning klar. Med programvara till Iphones och Blackberry kan mediebolaget ta betalt för avancerad information, som video, i mobiltelefoner av sina användare. Det finns även planer på att ta betalt för material som laddas ned i Amazons läsplatta Kindle.
Carolyn McCall
, vd på Guardian Media Group, förklarade på mediekonferensen Fipp World Magazine Congress i förra veckan att man planerar att ta betalt för delar av guardian.co.uk

Problemet är att det är svårt att ta betalt för nyheter eftersom BBC hela tiden pumpar ut nyheter gratis. Därför räknar McCall med att i stället att ta betalt för specialsajter som Media Guardian.

Lars Munch, vd för danska JP/Politiken, noterar samma problem som Carolyn McCall. Danmark har drabbats hårt av tidningskrisen, inte minst efter äventyret med gratistidningar, och nu försöker de danska tidningarna ta tillbaka lite av förlusterna genom att hitta betalmodeller på nätet. Problemet är Danmarks Radio, DR, som har massiv nyhetsbevakning på nätet.

– Men vi måste inse att det inte är hållbart i längden att ge bort dyrt producerade nyheter, säger Munch till nyhetsbyrån Ritzau.

Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen ser samma framtid. Det finns ingen möjlighet att ta betalt för generella nyheter.
– Vår strategi är att utveckla produkter och innehåll på nätet som vi framtiden också kan ta betalt för, säger hon

Inom de närmaste månaderna ska koncernen bestämma vad som man ska ta betalt för.
– Det kan vara innehåll som vi bearbetat och ställt samman till infopaket. Det kan handla om klimat eller om skattereformen som vi gör infopaket om. Jag tror nyckeln finns i målgruppsformaterat innehåll, säger Knudsen.

De betalmodeller som diskuteras är att besökarna får betala via sin vanliga telefonräkning eller mobiltelefonen. Senaste första halvåret 2010 ska det nya betalsystemet fungera.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.