Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Slut på gratisfesten”

Publicerad: 10 december 2012, 13:02

Thomas Peterssohn, Mittmedias koncernchef

Foto: Andreas Elgstrand

Mittmedia bantar redaktionella styrkan med 100 personer under tre år. Bolagets vd Thomas Peterssohn förklarar varför: – Vi ser att upplagorna och annonsintäkterna har gått ned och att den trenden har accelerat på sistone. Så vi har inget annat val, säger han.


Ämnen i artikeln:

MittmediaThomas Peterssohn

Han berättar att Mittmedia har färdigställt sin besparingsplan under hela hösten. Planen är redan godkänd av styrelsen och facket har också informerats i förväg.

Idag var det så dags att låta personalen ta del av den nya sparplanen.
Dels via intranätet, dels via lokala möten.

Thomas Peterssohn tycker inte att den omfattande sparplanen borde komma som en överraskning:
– De  flesta väntade sig nog ett sparpaket i och med att alla andra mediehus  har presenterat sådana. Vi måste helt enkelt bygga en affärsmodell som  passar för 20-talet Jag räknar med att det tar cirka tio år att bygga  upp en sådan verksamhet, säger han.

Dels handlar det om att utveckla  den digitala annonsaffären betydligt mer än vad som tidigare har skett,  dels handlar det om att betalt för det redaktionella materialet.

Men här är balansgången svår eftersom det i sin tur kräver investeringar i betallösningar:
– Vi  har under 15 år endast byggt upp motsvarande två procent av den totala  omsättningen inom våra digitala affärer. Det är på tok för lite, säger  Thomas Peterssohn.

Målet är att nå 10 procent under de närmaste tre åren:
– I  USA har 400 tidningar börjat ta betalt under de sista två åren. Så det  är slut på gratisfesten nu. Vi börjar ta betalt redan under nästa år,  säger Thomas Peterssohn.

Hur ska ni behålla den journalistiska kvaliteten när nu 20 procent av den redaktionella styrkan försvinner?
–  Det handlar om att styra om arbetet mot digitala medier och möta  förändrade behov och medievanor hos annonsörer och läsare, säger Thomas  Peterssohn.

Han berättar också att Mittmedia i ett första skede går ut med ett erbjudande om frivilliga uppsägningspaket.  
Enkelt förklarat handlar det om tio extra månadslöner utöver ordinarie uppsägningstid:
– Det ligger i linje med vad vi har fått se  från andra sparpaket.  Så den som inte vill vara med på den resa som vi  nu ska göra kan frivilligt kliva av, säger Thomas Peterssohn.

Han räknar med att ha ett färdigt uppsägningprogram klart till den 18 december.

Mittmedia  har också styrts om under hösten i det att bolaget har fått en ny  koncernledning i stället för att som tidigare lokala vd:ar har det  yttersta ansvaret för respektive tidning.

Thomas Peterssohn räknar inte med att behöva lägga ned några tidningar. Dels  för att man är beroende av presstödet, som pågår fram till och med 2016  i väntan på nya regler, dels för att tidningarna är hundraåriga  varumärken.

Thomas Peterssohn gick in som vd för Mittmedia för drygt ett år sedan:
– Vi  är idag sex mediebolag, men vi blir ett enda bolag från och med den 1  januari nästa år. Men jag hade gärna sett att den omvandlingen till ett  digitalt mediehus påbörjades för många år sedan, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MittmediaThomas Peterssohn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.