Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Slutade retuschera modeller – försäljningen steg

Publicerad: 6 November 2014, 13:47

Kampanjbild.

Den amerikanska klädkedjan American Eagle Outfitters slutade att retuschera reklambilderna på sina modeller för sitt underklädesvarumärke Aerie i början av åren. Nu visar bolaget kraftigt ökad försäljning för just den produkten.


Ämnen i artikeln:

VoltMartin Hansson

– Vad du ser är verkligen vad du får med vår kampanj, sade Jenny Altman i tv-programmet Good Morning America i samband med förändringen tidigare i år, enligt Metro.

Resultatet har alltså inte låtit vänta på sig.

Den senaste Q2-rapporten visar att försäljningen av underkläderna har ökat med 9 procent, enligt bolagets vd Jay Schottenstein som citeras av Business Insider.

Volts varumärkesstrateg Cecilia Besserer menar att det svårt att veta om de oretuscherade bilderna eller bolagets ställningstagande har bidragit till den ökade försäljningen.

– Sannolikt har de fått väldigt mycket uppmärksamhet på grund av ställningstagandet som i sig har lett till en ökning i försäljningen, säger hon till Metro.

Metro Modes stilexpert Martin Hansson menar att det är bra att en så stor aktör visar ett "sunt ideal".

– Modellerna är egentligen bara klädhängare. De ska vara så snygga som möjligt för att lyfta fram kläderna, säger han till den egna tidningen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

VoltMartin Hansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.