Media
Slutade retuschera modeller – försäljningen steg
Publicerad: 6 november 2014, 13:47
Kampanjbild.
Den amerikanska klädkedjan American Eagle Outfitters slutade att retuschera reklambilderna på sina modeller för sitt underklädesvarumärke Aerie i början av åren. Nu visar bolaget kraftigt ökad försäljning för just den produkten.
KB
Karl-Johan Byttner
– Vad du ser är verkligen vad du får med vår kampanj, sade Jenny Altman i tv-programmet Good Morning America i samband med förändringen tidigare i år, enligt Metro.
Resultatet har alltså inte låtit vänta på sig.
Den senaste Q2-rapporten visar att försäljningen av underkläderna har ökat med 9 procent, enligt bolagets vd Jay Schottenstein som citeras av Business Insider.
Volts varumärkesstrateg Cecilia Besserer menar att det svårt att veta om de oretuscherade bilderna eller bolagets ställningstagande har bidragit till den ökade försäljningen.
– Sannolikt har de fått väldigt mycket uppmärksamhet på grund av ställningstagandet som i sig har lett till en ökning i försäljningen, säger hon till Metro.
Metro Modes stilexpert Martin Hansson menar att det är bra att en så stor aktör visar ett "sunt ideal".
– Modellerna är egentligen bara klädhängare. De ska vara så snygga som möjligt för att lyfta fram kläderna, säger han till den egna tidningen.