Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Slutar som chefredaktör för Veckans Affärer

Publicerad: 1 april 2015, 07:40

Ulf Skarin

Foto: Pressbild: Veckans Affärer

Ulf Skarin har valt att sluta som chefredaktör på Veckan Affärer. Han kommer i stället att jobba som redaktionell konsult. Nu påbörjas rekryteringen av hans efterträdare.


Ämnen i artikeln:

Bonnier Business MediaUlf SkarinBonnier Business Media Sweden

Ulf Skarin har arbetat på Veckans Affärer sedan år 2000 på flera olika redaktionella ledningspositioner, under de senaste tre åren har han varit tidningens chefredaktör. Under sina år som chefredaktör har han arbetat för att ge Veckans Affärer en tydligare inriktning där tidningen fokuserat på förändring och bevakat framväxten av det nya näringslivet.

Efter några tuffa år med röda siffror visade Veckans Affärer en vinst på 1,2 miljoner förra året.   Trafiken på va.se har också nära tredubblats till över 150 000 unika besökare. Ulf Skarin berättar att det alltid är bättra att sluta på topp.  

– Vi har fått bra respons på den journalistik vi gjort och jag tycker att vi har hittat en tydligare redaktionell profil som VA bottnar starkt i. Det har också mottagits bra bland både läsare och annonsörer. Vi är tydlig del av det nya näringslivet, säger Ulf Skarin till Resumé.

Ulf Skarin har startat ett eget företag och kommer att jobba som redaktionell konsult med fokus på content marketing. Han kommer bland annat att jobba åt Bonnier Business Media och Veckans Affärer där han dedikerat kommer att arbeta med att bygga upp content marketing-satsningen.

– Det var dags att gå vidare. Jag gillar att jobba med förändring och triggas av att lämna min comfortzone. Jag kommer bara att tacka ja till jobb som jag går igång på.


Ulf Skarin kommer att stanna som chefredaktör till sista juli. Processen med att hitta en ny chefredaktör har inletts och rekryteringsbyrån Media Sjutjugo har fått uppdraget. Personen som rekryteras kommer också att bli förlagschef för Veckans Affärer.

– Vi söker en erfaren redaktör som kan driva och vidareutveckla innehållet i alla våra olika kanaler, som tidning, sajten, nyhets- och analysbrev, säger Mikael Nestius, vd för Bonnier Business Media Sweden och Veckans Affärer.

Hittills har Bonnier Business Media gjort samarbeten med Microsoft och Almi. Framöver kommer satsningen på native advertising och bredare konceptlösningar att utvecklas, berättar Mikael Nestius.

– Jag tror det är ett naturligt steg att ta för oss för att skapa nya intäkter. Då är det bra att vi har en person som jobba dedikerat med att bygga upp satsningen utifrån våra interna resurser.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.