Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Smakstart för ny annonsmarknad

Publicerad: 23 april 2008, 14:11

Som Blocket – fast för annonsörer. Så beskriver grundarna av nystartade Reklammarknaden.se sin affärsidé. – Vi startade för två månader sedan och har redan flera av de stora mediehusen som uppdragsgivare, säger försäljningschefen Niklas Borg.


Niklas Borg.

Reklammarknaden.se:s affärsidé är att förmedla sista-minuten-annonser,  via en samlad spotmarknad.
Bland uppdragsgivarna finns både kvällstidningarna, Metro och Radio Rix.
I praktiken fungerar bolaget som ett externt säljbolag.
– Jag jobbade för Clear Channel under sju år. Det var när jag själv satt och jobbade med den krävande sista-minuten-försäljningen som idén på att starta företaget föddes, säger Niklas Borg.
– Vår ide är att rationalisera bort alla onödiga samtal som i dag förs mellan säljare och köpare på den här marknaden.

Enligt Niklas Borg utgör sista-minuten-marknaden ungefär tio procent av den totala annonsmarknaden, borträknat för tv och internet.
– Det motsvarar totalt runt 2 miljarder, säger han.

Reklammarknaden.se har enligt Niklas Borg genomfört drygt 20 transaktioner de senaste månaderna. Bland användarna räknar han upp Phone House, Järnia och ett antal mediebyråer.

Det är inte första gången som ett bolag försöker ta ett samlat grepp om försäljningen på spotmarknaden.
– Ett par försök har gjorts tidigare, men det har bland annat fallit på att medierna av konkurrensskäl inte velat redovisa sitt lediga utrymme. Men vi gör en sluten matchning där annonsören får säga vad han eller hon vill köpa, och ange pris. Det är ett omvänt köpförfarande, säger Niklas Borg.

Hur mycket lägre är sista-minuten-priserna?
– Det är väldigt olika, rabatterna är 30-70 procent.

Hur tjänar ni era pengar?

– Vi tar ut en provision mot medierna. Annonsörerna betalar ingenting.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.