Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Smällen: En annonsmiljard borta från journalistiken på två år

Publicerad: 5 Juli 2017, 07:27

Foto: Mostphotos.

UPPDATERAD. Var tredje annonskrona har försvunnit från journalistiken sedan 2008, enligt siffror från IRM. På två år har nästan en miljard försvunnit. Samtidigt famlar medierna efter nya intäkter och affärer.


Ämnen i artikeln:

IRM

Debatten om hur medierna ska tjäna nya intäkter är ständigt pågående, och det är ingen som riktigt hittat något facit för frågan.

Att medierna kämpar med fallande annonsintäkter är inget nytt. Men nu visar Institutet för Mediestudiers årliga mätning av reklamintäkter för samhällsjournalistik exakt hur mycket pengar som faktiskt har försvunnit.

På uppdrag av Institutet för Mediestudier har Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) gjort en sammanställning på reklamintäkter hos medier med nyhetsjournalistiskt innehåll (dagspress, tidskrifter, tv och digitalt oavsett plattform) under perioden 2008 till 2016. Under den perioden har nyhetsjournalistiken tappat var tredje annonskrona, från 11,8 till 8 miljarder kronor.

Under 2016 ökade annonsmarknaden kraftigt och noterade ett all-time-high med investeringar på 35 miljarder kronor. Men för nyhetsjournalistiken består tappet. 2016 föll annonsintäkterna till journalistik med 350 miljoner kronor. De två senaste åren föll annonsintäkterna med nära en miljard, närmare bestämt 931 miljoner kronor.

– Det var väntat med en nedgång - vi vet ju att dagspress tappar. Men det är slående att den starka konjunkturen inte förmår mer än dämpa fallet för samhällsjournalistiska mediers annonsförsäljning, säger Lars Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier.

Finns det någon prognos för 2017?
– Nej, vi har bara kollat bakåt. Det jag generellt kan säga är att tappet på runt 400 000 kronor per år är en trend som vi har sett under ett antal år nu. Jag har svårt att se någon vändning av den trenden, den kommer sannolikt att fortsätta, säger Madeleine Thor, vd på IRM.

Siffrorna presenteras under ett seminarium i Almedalen i dag.

– Man behöver diskutera, vara medveten om siffrorna och öppen för nya svar kring hur journalistiken ska finansieras framöver. Jag har såklart inga svar på det, utan hoppas att detta ska leda till en dialog, säger Madeleine Thor.

Intressant att notera från mätningen är investeringarna i nativeannonsering växer kraftigt. 2014 investerades 65 miljoner kronor i native advertising hos mediebolag. 2016 hade den siffran vuxit till 200 miljoner kronor.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.