Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Smalt startfält kan ge ökad biljettförsäljning

Publicerad: 21 februari 2008, 15:38

De nominerade filmerna inför Oscarsgalan på söndag är i år ovanligt smala. Det innebär att en ensam vinnare har större chans att lyfta på biotoppen. – Stora filmer som redan går bra märker man inte så stor skillnad på men med smalare filmer är det annorlunda, säger Svenska Bios programchef Ingela Torbjörnsson till Resume.se.


Oscarsgalan har ingen större trovärdighet bland cineaster utan betraktas mer som ett marknadsföringsjippo där lobbyarbetet mot den enorma juryn är värdigt en presidentvalkampanj.

Men likväl är en Oscarstatyett det pris som är viktigast ur marknadsföringssynpunkt och biokedjorna anpassar sig därefter. På SF satsar man på svensk film under julhelgen och sparar amerikanska produktioner till januari och februari för att de ska ligga bra till efter Oscar Night. SF ligger i startgroparna och när personalen kommer till jobbet klockan åtta på måndag morgon väntar en sammanställning över alla vinnare. Nästa fredag ska repertoaren ha anpassats till vinnarlistan.

– Oscar har ju en förmåga att lyfta en film med mellan 15 och 20 procent. Alla filmer går bättre med en Oscar, säger SF:s programdirektör Sture Johansson.

Men det går inte bra med vilken Oscar som helst, enligt Johansson. Bästa film, regi, manliga respektive kvinnliga huvudroll är de tyngsta kategorierna och helst ska en film få full pott för att verkligen lyfta.

Det är nackdelen med årets startfält. Sture Johansson spår en spridd fördelning av statyetterna.
Samtidigt är startfältet bra för marknadsförarna. De tyngre filmer som tidigare vunnit stort, som Titanic och Sagan om ringen, gick redan bra när de vann. Nu finns flera filmer som kan få betydligt större uppmärksamhet med priset.

– In the Valley (of Elah) och There Will Be Blood är sådana filmer. Försoning (Atonement) har redan gått väldigt bra och kan verkligen lyfta ännu mer om den vinner, säger Sture Johansson.

På Svenska Bio, den mindre aktören på den svenska marknaden, är Ingela Torbjörnsson programchef. Hon jämför med effekten av Guldbaggegalan:

– De stora filmerna som ligger över hela Sverige och redan går bra märker man inte så stor skillnad på. Men med de smalare filmerna är det annorlunda. Ser du på Guldbaggevinnarna "Du levande" och "Darling" så gick de bättre när de fått pris, säger Ingela Torbjörnsson.

”In the Valley of Elah” och ”No Country for Old Men” – den typen av filmer får en skjuts, liksom ”Juno” som har många nomineringar.

Räcker det med att en film får en Oscar eller ska det vara en viss typ av Oscar?
– Det där är så svårt att säga. Jag kan inte se någon röd tråd. Ibland blir man förvånad över att folk går och ser en viss film även om den bara fått för en särskild kategori, kvinnlig huvudroll eller musik.

De fem som kan vinna en Oscar för bästa film är ”No Country for Old Men”, ”Juno”, ”Atonement”, ”There Will Be Blood” och ”Micael Clayton”.

Bredare filmer som ”Pirates of the Caribbean: at World’s End”, The Bourne Ultimatum” och ”Ratatouille” återfinns först i de mindre prestigefulla kategorierna.

Vilken film tror du vinner? Rösta!

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.