Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Smicker går hem

Publicerad: 15 Oktober 2008, 12:31

Vid nyår splittrades DM Konsult upp i två bolag, Smicker och Dubblera. Målet var att Smicker skulle ta kunder som var intresserade av både RM och DM. Satsningen verkar gå hem. Sedan januari har företaget plockat hem åtta nya kunder.


Smickers vd Pepe Larsson.

DM Konsult hade rykte om sig att vara duktiga strateger men saknade styrkan som kreatörer. Företaget, som startades 1987 Staffan Elinder, var ett konsultföretag inom kundutveckling och relationsmarknadsföring. Efter 20 år kände Elinder att företaget nått en gräns. Och han valde att splittra företaget i två.

Vd för Smicker, som genom att vara en strategisk och kreativ RM/DM-byrå skulle plocka poäng bland de företag som var intresserad av en starkare kreativ byrå, blev Pepe Larsson . Satsningen ser ut att gå hem.

– Folk pratar om lågkonjunktur men jag känner inte av det alls. Sedan nyår har vi fått åtta nya kunder och jag är inte ens ute och letar efter nya kunder i dagsläget. Som det ser ut nu så har vi sjutton kunder på åtta anställda. Vi måste anställa ett helt team till för att klara av mer, säger Pepe Larsson .

Bara de senaste veckorna har flera nya kunder blivit klara. Bland dem syns Scandic, vars kontrakt blev klart förra veckan, Dagens Industri, som blev klart veckan innan det och Friskis och Svettis i Stockholm, som lades till i kundlistan för fyra veckor sedan.
– Visst var jag lite nervös i början av året med tanke på allt snack om lågkonjunktur men det har gått över förväntan. Vi känner att det bland företagen finns ett stort intresse för kundvård.

Är ni kaxiga eller försiktiga när ni sätter målen för nästa år?
– Vi är helt klart kaxiga. Jag tror inte att vi kommer att drabbas av sämre tider.

Sedan årsskiftet har kundlistan utökats med STF, Skandia, RNB, My Money, Friskis & Svettis Stockholm, SF Bio, Dagens Industri och Scandic.

Första stora arbetet Smicker släpper blir omgörningen av SF Bios klubbprogram.

– Det blir en helt ny plattform där vi integrerar klubben med SF Bio på ett sätt som inte gjorts tidigare. Vi har pratat med både kunder och personal och skapat en plattform där meningen med att vara med i klubben verkligen ska kännas. Klubbar är ofta drivna av beteende, vilket är mätbart. Vi lägger en större vikt på själva kärnan i kommunikationen, säger Pepe Larsson .

Arbetet med att utveckla Scandics bonusprogram har precis inletts. Arbetet bygger på det kommunikationskoncept som reklambyrån Åkestam Holst har jobbat fram åt kedjan.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.