Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Snabb och spikrak karriär med oväntat slut

Publicerad: 14 Maj 2012, 08:18

Anna Settmans avgång kommer oväntat.

Foto: Andreas Bardell.

ANALYS. Anna Settman har gjort spikrak karriär på Aftonbladet sedan hon först satte klackarna i huset vid Globen och hette Vegerfors. Det var liksom självklart att hon skulle klättra mot toppen och hon klev på stegens stabila pinnar.


Ämnen i artikeln:

Anna Settman

Vid knappt 30 blev hon marknadsdirektör och charmade omvärlden. 2001 fick hon ansvar för hela Aftonbladets varumärkesarbete och insåg snabbt att framtiden låg i det digitala.

2005 blev hon vice vd för bolaget Aftonbladet Nya Medier och året därpå tog hon över vd-jobbet. Den unga fru Settman och den gamle it-räven Kalle Jungkvist var ett framgångspar och de stärkte Aftonbladets ställning som marknadsledande på webb och i mobil.

Några krokiga turer tog de med Aftonbladets tv-satsning, som skrotades och blev rörligt på webben. Men Anna Settmans stjärna steg hos cheferna i Oslo.

Våren 2009 efterträdde hon Carl Gyllfors (som gick till Carema) som vd för Aftonbladet, genomförde hårdhänta sparpaket och såg till att vinsten hölls uppe trots fallande upplaga för papperstidningen.

Hon har genomfört flytten från Globen till Schibstedhuset, utvecklat webb-tv, blivit störst i mobilen och påbörjat omorganisationen till webbföretag med biprodukten papperstidningar.

Nu lämnar hon efter en snabb karriär utan större misstag. Och många är nog förvånade.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Anna Settman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.