Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Snabbmatskedja styckmördar galen clown

Publicerad: 5 juni 2009, 11:37

Clownen Giovanni Iuliani kräver att Québecs clownorganisation agerar mot snabbmatkedjan Couche-Tards nya kampanj.
I deras nya reklamfilm styckas en skrattande clown med en yxa.


Snabbmatskedjan Couche-Tard, som främst finns i området runt kanadensiska Québec, profilerar sig med galna clowner (http://www.sloche.com/). När man nu firar sitt tioårsjubileum så fokuserar man på kedjans egen dryck Sloche och med en grotesk clownslakt.

Det är produktionsbolaget Jet Films som gjort två filmer där hysteriskt skrattande clowner styckas och mals i en kvarn. Filmerna finns främst på webben men har även visats på kanadensisk tv.
– Varje gång vi jobbat med Sloche har det blivit kontroverser. Det är alltid samma sak – antingen hatar eller folk det vi gör, säger Martin Henri, producent på Jet Films till Shots.

Den här gången har det blivit mer kontroverser än vanligt.

Mest upprörd är den pensionerade clownen Giovanni Iuliani, känd som Patapouf.
– Varför måste de använda clowner? Varför använder de inte poliser för att se hur de reagerar, frågar Iuliani enligt Yahoo News.

Den 68-årige clownen kräver nu att Association des clowns du Quebec ska protestera.
– De borde förklara att vi har ett hederligt yrke och att vi inte vill bli porträtterade på det här sättet.

På Couche-Tard rycker man på axlarna åt arga clowner.
– Vi försöker nå tonåringar och de gillar kampanjen så jag struntar i om äldre ogillar den, säger företagets taleskvinna Jacinthe Harnois.

Företaget har dock begränsat tv-reklamen till några få kanaler med tecknad film.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.