Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Snabbväxare mitt i krisen

Publicerad: 12 februari 2013, 11:48

Egna medier växer snabbare än betalda medier. Kundtidningsbranschen har ökat med omkring 50 procent på fem år, samtidigt som traditionella tidskrifter krisat. Satsningarna på webb-tv ökar, ­appar och andra produkter för surfplatta och mobil växer ännu snabbare.


För bara tio år sedan såg många nedlåtande på kundtidningsbranschen. Men sedan dess har företagen insett att journalistisk trovärdighet är bra för varumärket. Kundtidningarna har fått ökade resurser och professionaliserats. Många av dem kan i dag mäta sig med betalda konkurrenter.

Kundtidningar samordnas ofta med satsningar på nätet. Handelsbanken gör som tidigare nämnts den hittills största satsningen på webb-tv, men har många efterföljare. Andra satsar stort på rörlig bild via appar med länkar till filmer om enskilda produkter och ytterst till webbshopen. På Facebook eller Twitter publicerar allt fler företag redaktionell kommunikation.

Men mätningen av egna medier är eftersatt, även om Institutet för reklam-
och mediestatistik, IRM, nu diskuterar med branschorganisationen Swedish Content Agencies om hur mätningarna kan utvidgas och förfinas. En uppskattning antar att egna medier i fjol omsatte uppåt fem miljarder kronor.

Branschorganisationens medlemmar omsatte då omkring en miljard, men inhousesatsningarna bedöms vara minst tre gånger så stora.

PrognosKundtidningar kan bli de enda printprodukter som stärker sin ställning de kommande fem åren. När konkurrensen med betalda produkter minskar och reklamtröttheten växer ökar de egna tidningarnas uppmärksamhet hos kunden. Satsningarna på nätet och särskilt på rörlig bild väntas fortsätta att växa snabbt. Mobilt, rörligt och förfinade målgruppsanalyser gör det möjligt att nå rätt kunder med rätt kommunikation vid rätt tid och på rätt plats.

KällorFöljande källor har använts till kapitlet: Orvesto Konsument, Nordicom, KIA-index, TS, Smart Company, Sifo Reklammätningar, MMS, Bolagsverket, ”Svenskarna och internet”, IRM, IIS

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.