Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Snapchats nya giv: Glasögon

Publicerad: 26 September 2016, 05:37

Så här kommer Snapchats nya Spectacles att se ut.

Snapchat lanserar svar på Google Glass, "Egor Putilov" lämnar Sverigedemokraterna och Buzzfeeds matvideos till linjär-tv. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterNya TiderPeter WolodarskiSverigedemokraternaSnapchat

Snapchats nya giv: Glasögon
Det har tidigare spekulerats i att Snapchat skulle utveckla någon form av hårdvara som en förlängning av den populära appen. I fredags kom svaret: glasögonen "Spectacles" som är ett slags svar på Google Glass. I samma veva bytte även bolaget namn till Snap Inc.

Exakt hur Spectacles kommer att fungera är ännu inte känt, men Mashable har i fem punkter sammanfattat det som hittills är presenterat. Glasögonen är förstås sammankopplade med Snapchat och spelar in cirkulär (!) video. Den visas sedan i helskärm på andra plattformar. Spectalcles finns inledningsvis i tre färger och priset landar på 130 dollar. Grundaren Evan Spiegel kallar dem för en "leksak" som har tagits fram på skoj.

Omdömet: "Läskigt coola och rätt briljanta"
Snapchats Spectacles har varit den stora nyheten i techvärlden under helgen. Responsen har överlag varit väldigt positiv. Recode skriver att de har stor potential att lyckas där Google Glass blev ett enormt fiasko. Techcrunchs skribent Josh Constantine menar att den stora möjligheten på sikt är att utveckla glasögonen till en augmented reality-plattform. Ett annat användsområde är att låta kända personer dela med sig av sina upplevelser ur ett förstapersons-perspektiv.

Desinformatören lämnar SD
Mannen bakom pseudonymen "Egor Putilov" har sagt upp sig från Sverigedemokraterna. Som orsak nämner han "den hatkampanj som drivits i media" vilken gjort honom sjuk, enligt Aftonbladet. Inget nämns i partiets pressmeddelande om Ekots avslöjande där mannen pekas ut som en potentiell säkerhetsrisk för Sverige.

Wolodarskis sågning av Aktuellt
I fredags rapporterade Resumé om flera mediechefers raseri mot Aktuellt-sändningen där främlingsfientliga Nya Tiders chefredaktör Vávra Suk medverkade. En av dessa var DN:s Peter Wolodarski, och han mötte senare Aktuellts ansvarige utgivare Ulf Johansson i en debatt.
– Jag tycker att det var ett oerhört slappt redaktionellt arbete med ett viktigt ämne. Det är väl belagt och dokumenterat vad den här tidningen och de här grupperna står för, säger Peter Wolodarski i debatten som arrangerades av SVT.

De är troligaste köparen av Twitter
I fredags avslöjade CNBC att Twitter kan köpas upp inom en snar framtid. Bland intressenterna nämndes Google, Salesforce, Apple, Microsoft, Facebook och stora mediabolag som Disney och Fox. Men Google pekas ut som den mest troliga köparen, rapporterar DI Digital, eftersom det finns stora synergieffekter att hämta vid en affär. Prislappen spås landa över 30 miljarder dollar (över 250 miljarder kronor). Wall Street Journal pekar däremot ut Salesforce som den mest sugna spekulanten. De ska redan föra samtal med Twitter om ett uppköp.

Buzzfeeds matvideos till linjär-tv
Matlagningsklippen under varumärket Tasty har blivit globala succéer på nätet. Nu hittar de även ut till "gammel-tv". Förra året köpte tv-bolaget NBC Universal fem procent av Buzzfeed, och nu kommer de tillsammans att ta fram videos som ska visas i programmet The Today Show, skriver Adweek.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.