Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Snömoset från pressmeddelanden som Resumés redaktion har släppt fram genom åren

Publicerad: 29 oktober 2021, 13:40

Snömos, corporate bullshit, sälj. Resumés redaktion har genom åren gjort sig skyldig till att och en annan plattityd har slunkit igenom. Det är vi högst medvetna om. För transparensens skull bjuder vi här på en walk of shame. En odyssé i det pressmeddelandesvammel som publicerats på Resume.se genom åren.


Ämnen i artikeln:

Resumé

Varför?

Kommunikationsvärlden tenderar att ta i från tårna när de ska beskriva den egna verkligheten i verklighetsfrånvända termer så tunga med adjektiv och managementfloskler att det knappt går att läsa. Trots den mängd kreativ talang och intelligens som branschen uppenbarligen besitter är det ofta svårt att förstå hur pressmeddelandena som landar i inkorgen så totalt verkar sakna den sunda portion av självhat som behövs för att hantera världen.

Det ska också sägas att Resumé svalt och spottat ut en alltför stor mängd av denna dynga genom åren. Lagom till Halloween presenterar redaktionen ett axplock av textrader och uttalanden som skulle ha synats mer noggrant i sömmarna. Meningarna kanske inte skrämmer skiten ur er, men en och annan kanske kan få er att skratta och dra fram skämskudden.

Håll till godo!
 
Redaktionens rock bottom

”Jag har alltid haft en kärlek till byrå X” 

”Han kommer med en härlig kombination av kundfokus och vinnarinstinkt att hjälpa oss att säkerställa att vi aldrig tappar drivet och engagemanget för att göra skillnad för våra kunder”

”Uttrycket Content is king har aldrig varit så sant som i dag i vår digitala värld”

”Jag tror knappast att det gjorts något av den här magnituden i Sverige”

”Det är affärsstrategi på liv och död och vi har inte tid att vänta”

”Det är varje byråledares dröm att värva en person som X”

”X säger att det är det starka affärsdrivet och alla engagerade kollegor som gjort det bästa intrycket”

”Det känns otroligt kul att få jobba med X”

Klichéer

”Matchar när det gäller kultur och värderingar

”Jag är glad att hälsa honom välkommen till ett av de mest spännande, händelserika och dynamiska områdena i medialandskapet just nu.”

”Med X stärker byrån vidare upp inom flera viktiga områden i linje med våra expansionsplaner för både erbjudande och organisationen. X har mångårig erfarenhet, men framför allt unik kompetens som är relevant för oss och våra kunder.”

”Det känns som en underbar match. X har ett unikt erbjudande som jag ser mycket fram emot att få vidareutveckla. Det har varit en flygande start som satt ribban högt för byråns kreativitet, kapacitet och bredd.”

”Det är unik kompetens som våra kunder efterfrågar”

”En unik korsbefruktning”

”Man har med sitt erbjudande blivit en uppstickare som den svenska marknaden saknat”

”Värderingarna finns i bolagets DNA”

”Det är inte alla förunnat att gå till något och inte ifrån något”

”Satsningen är ett naturligt steg”

”X var en utmaning jag inte kunde tacka nej till”

Truismer

”Dagens digitaliserade affär ställer krav på effektivitet och lönsamhet”

”Vår värld blir mer och mer komplex”

Det generiska pressmeddelandecitatet

”Vi är i ett spännande läge där vi under det senaste året har stärkt vårt erbjudande, fått en rad nya kunder och dessutom gjort ett flertal rekryteringar för att möta våra kunders efterfrågan”

Kämpa branschen, kämpa Resumé. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.