Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sociala/Förtjänade medier

Publicerad: 12 februari 2013, 13:46

Du kan inte kliva in med stövlarna på och börja hojta högt på sociala medier


1. PlaneringI dag startar Twitter revolutioner i Egypten och Insta­gram skapar sammanhållning på Friskis & Svettis. Hårdraget förstås, men det säger lite grann om hur sociala medier fungerar. De kan inte längre förklaras som en gimmick utan en plattform som alla måste förhålla sig till varken de vill eller inte. Det som skiljer från andra medier är att du själv inte kan ställa villkoren. Du kan inte kliva in med stövlarna på och börja hojta högt om att den potatisskalare du säljer är så mycket bättre än alla andras. Det blir i alla fall inte en långvarig relation, och du får ingen andra chans.

2. MålgruppsanalysDen som marknadsför sig i sociala medier måste jobba med samma spelregler som gäller för dem som söker sig till de sociala medierna. Det handlar om att vara hörsam och närvarande och kunna svara upp på kommentarer och åsikter från andra. Men en stor fördel är att det ofta är lätt att hitta den grupp som du vill nå på sociala medier. Genom ­Facebooksidor, hashtag, LinkedIn-grupper och andra forum hittar du de som kan engagera sig. I bästa fall åstadkommer du en dialog som kan ge dig några goda råd på vägen och skapar en starkare relation till ditt varumärke.
  Det är heller inte ovanligt att de som ingår i din målgrupp på sociala medier tycker att de är bättre lämpade än dig att förvalta varumärket. Men se det inte som ett underkännande, se det i stället som ett uttryck för dedikation. Det är en delikat uppgift att marknadsföra sig i sociala medier, så fort något börjar lukta ”sälj” slår det tillbaka med kraft. Visit Sweden och Svenska Institutets Twitterkampanj ”Curators of Sweden” fick väldig framgång just för att man vågade överlåta statens officiella Twitterkonto till vanliga svenskar. Det visade prov på den öppenhet och förtroende som kännetecknar sociala medier.   

3. UpphandlingMed tanke på hur känsligt det är att marknadsföra sig via sociala medier bör du ha en tydlig och internt förankrad strategi innan du kastar dig ut för att ”testa” hur ditt varumärke/budskap tas emot. Jämfört med att köpa helsidor i en tidning är sociala medier relativt komplicerat. Det är heller inte säkert att din egen organisation ställer upp på tanken att till exempel låta målgruppen ”äga” varumärket på ett forum som man inte har kontroll över.
Eller att din vd är så pigg på att börja twittra om sin vardag.   
  Kraven på förarbete, analys och engagemang gör också att sociala medier inte nödvändigtvis är mer kostnadseffektivt än andra medieslag. Samtidigt finns mycket att vinna för den som jobbar rätt. Störst blir oftast effekten när din egen målgrupp gör jobbet åt dig, till exempel startar diskussioner som får viral spridning eller om ditt företags Facobooksida får många gillare. Men det är ingen tvekan om att många företags marknadsavdelningar tycker att sociala medier är komplicerat och att de själva saknar rätt kompetensen.

4. Vad köper man?Det går att köpa annonsutrymme på sociala medier. Till exempel använder Twitter annonser som kallas Promoted Tweets och Facebook säljer sina sponsrade länkar som poppar upp på sajtens ­högerfält. Annonsmodellerna fungerar som Google Adwords, med budgivning på klick eller annonsvisningar. Du kan skräddarsy annonsen efter ålder, kön etc. Det är till exempel ingen tillfällighet att män i yngre medelåldern möts av annonser för medel som motverkar håravfall.
  Men sociala medier brukar kallas förtjänade medier och det som gör dem unika är interaktionen med konsumenter/kunder på Facebook, bloggar, Twitter, Instagram eller var nu ditt företag eller ­varumärken diskuteras. De resurser som investeras i sociala medier är hur bra man är på att inter­agera för att få positiva kunder.

5. MixenSociala medier är kort och gott en del av internet, och på samma sätt som internet bör ingå i alla mediemixer bör åtminstone en analys av om och hur man kan jobba med sociala medier ingå i kampanjstrategin. Att lägga en Facebook-sida är en självklarhet, därmed inte sagt att man ska svälja sociala medier med hull och hår med tanke på kravet på ömsesidighet och förtroende. Kan man inte leverera bör man avstå.

6. UtvärderingenMed verktyg som Google Analytics och Facebook Insights får du bland annat besked om vilka som besöker din Facebooksida och om du når din målgrupp. Du märker också ganska snabbt vilken typ av information dina anhängare är mer eller mindre intresserade av.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.