Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sociala medier är ett måste i annonsportföljen

Publicerad: 12 februari 2013, 11:46

För tio år sedan existerade inte begreppet sociala medier. I dag tar de upp mer tid än traditionella medier bland ­internetanvändarna. Och det är bland ­attraktiva grupper som de unga, de väl­utbildade och storstadsbor som användandet är störst.


I mitten av 00-talet var sociala medier, framför allt sociala nätverk, en angelägenhet för de riktigt unga. Men bloggen blev snart en kanal som allt fler företag använde sig av och med lanseringen av Facebook ökade användandet av sociala medier ­lavinartat.

I dag finns en stor palett med sociala medier som konsumenter och företag använder. Från traditionella bloggar till sociala nätverk, där Facebook är giganten, till mikrobloggar som Twitter och de i dag populära bilddelningssajterna som Instagram och Pinterest. På några år har sociala medier tagit en betydande plats i allas internetanvändande.

Sociala medier är inte direkt jämförbara med traditionella medier eftersom de ofta är en del av de traditionella medierna på nätet och styrs inte av vanlig annonsering i samma omfattning. Bland företag används det snarare som ett verktyg för pr, att engagera konsumenter och som kundtjänst. I dag är det otänkbart att ett företags marknadskommunikation inte har någon koppling till sociala medier.

Det finns numera också hyfsat med statistik över hur svenskarna använder sociala medier. Men hur mycket företagen investerar i sociala medier är däremot oklart. Fortfarande uppfattar många att sociala medier inte är en kostnad eftersom det inte innebär traditionellt medieköp. Men då bortser man från det omfattande arbete som krävs internt, eller av externa konsulter, för att agera relevant på sociala medier.

PrognosSociala medier blir en naturlig del i all kommunikation från företagen och integreras i den vanliga affärsverksamheten. E-handel och sociala medier lär smälta­ samman och andra medier, speciellt tv, blir en del av sociala medier.
Samtidigt ökar konsumenterna kraven på integritet och företagen lägger mer fokus på att engagera konsumenterna och mindre på att skaffa många ”likes”.
Det enda som förväntas backa bland ­sociala medier är bloggen.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.