Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sociala medier får egen tidning - med Youtubers som redaktörer

Publicerad: 1 December 2015, 07:28

Egmont lanserar print för kidsen.

Foto: Egmont

Egmont ger sociala medier en egen tidning med två av Sveriges största Youtube-stjärnor som redaktörer.


Ämnen i artikeln:

EgmontEgmont PublishingYoutube

Idag släpps Egmonts nya magasin OH My Vlog! som riktar sig till ungdomar som vill veta mer om sociala medier såsom vloggvärlden och Snapchat, Instagram och Periscope. Manfred Erlandsson och Johannes Gustavsson, som tillsammans har mer än 350 000 följare i sociala medier, blir redaktörer i första numret. Medverkar gör Youtubers som Clara Henry och William Spetz.

Tidningen ligger under varumärket Julia.
– Julia är ett starkt varumärke för ungdomar. OH My Vlog! ska spegla vår målgrupps intresse. Vi har sett att sociala medier och Youtube har blivit starkare och valde att kontakta Manfred och Johannes för att fråga hur de ville att en tidning skulle se ut. De båda har planerat, utformat och gjort merparten av det redaktionella innehållet, säger Christina Gustafson, marknadschef på Egmont, till Resumé.

Upplagan som landar i butikerna idag ligger på 20 000 exemplar.

– Annonsintresset har varit mycket stort.

Tidningen riktar sig till ungdomar i åldern 10-14 år och är planerad till sex utgåvor per år.

Egmont beslutade i september att lägga ner tidningarna PC Gamer och Datormagazinet samt sälja tidningen Travel News. Båtnytt och Vi Båtägare slogs dessutom ihop. Som en konsekvens kapades 37 tjänster.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.