Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sofia Olsson Olsén självkritisk: Har skadat Aftonbladets varumärke

Publicerad: 26 oktober 2017, 06:31

Sofia Olsson Olsén i Aftonbladet Morgon.

Aftonbladets publisher försvarar den sena namnpubliceringen av Fredrik Virtanen, brottmålsadvokaten Elisabeth Massi Fritz kritiserar Aftonbladets tystnadskultur och Trump-kampanjen tog hjälp av Wikileaks. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


I går publicerade Aftonbladet en intervju med den våldtäktsanklagade medarbetaren Fredrik Virtanen. Detta sedan Expressen gått ut med hans namn och tio dagar efter att Cissi Wallins anklagelser. I går intervjuades också Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén i den egna tidningen.

– Vi kunde absolut ha agerat snabbare i frågan, den kritiken tar jag till mig. Men det här visar tydligt mitt uppdrag som å ena sidan publicist och drivkraften i att berätta sanningen och mitt uppdrag som arbetsgivare med personalansvar för en enskild medarbetare och dennes integritet. Jag tror och hoppas att många också har respekt för den hållningen. Den är inte unik för Aftonbladet, den hoppas jag finns på alla arbetsplatser.

Som svar på kritiken kring att tidningen publicerade Anders Borgs, Martin Timell och Lasse Kronérs namn betydligt snabbare säger hon:

– Jag kan förstå om det kan verka lite konstigt. Men precis som jag sagt tidigare så avgörs varje namnpubliceringsbeslut från fall till fall. Om vi tittar på varje enskilt fall så är Anders Borg en makthavare i förtroendeställning i Sverige och Europa. Vi publicerade hans namn efter att han själv gått ut och bett om ursäkt för sitt beteende. Ett av honom olämpligt beteende som vi hade flera av varandra oberoende källor som bekräftade.

Under torsdagsmorgonen svarade Sofia Olsson Olsén också på frågor i Aftonbladet Morgon där hon slog fast att tidningen har en nolltolerans som man måste värna tydligare:
– Det här har varit en turbulent tid på Aftonbladet. Det är klart att det har skadat varumärket och vi har ett långt arbete framför oss med att förändra den påstådda kulturen, säger hon i sändningen.  

LO kräver att Aftonbladet agerar
LO, som äger nio procent av Aftonbladet, kräver nu att tidningen går till botten med den sexism, rasism och tystnadskultur som enligt flera nuvarande och tidigare anställda äger rum på tidningen. Det rapporterar DN.
– Det är allvarligt och vi kommer att ta kontakt med ledningen på Aftonbladet för vi vill få garantier om att man agerar, säger Annika Nilsson, kanslichef på LO, till DN.

Massi Fritz: Ser allvarligt på tystnadskulturen på Aftonbladet
I en granskning gjord av Svenska Dagbladet anklagar 12 kvinnor Aftonbladets Fredrik Virtanen för sexuella övergrepp och ofredanden. Brottmålsadvokat Elisabeth Massi Fritz, som företräder två av kvinnorna, är starkt kritisk till Aftonbladets agerande som arbetsgivare:
– Arbetsgivarens ansvar måste lyftas. Särskilt om arbetsgivaren fått kännedom om övergrepp. Arbetsgivarens tystnadskultur och lägga locket på ser jag som mycket allvarligt, säger advokaten till SvD.

Produktionsbolagen Meter gör ny granskning av Timell
TV4 och produktionsbolaget Meter har i veckorna skakats av en stor skandal där båda aktörerna till viss del har lagt ansvar på varandra för programledaren Martin Timells upprepade övertramp. Nu går produktionsbolaget igenom råmaterialet från Äntligen hemma i jakt på fler fall av olämpligt beteende från Martin Timell.
– Materialet från inspelningarna kan vi ganska väl. Det vi framför allt har granskat de senaste dagarna är bokföringen – eftersom det figurerat uppgifter om oegentligheter, säger Nicke Johansson till Expressen.

Trumps konsult ville ha kampanjhjälp av Wikileaks
Chefen för Cambridge Analytica Alecander Nix som arbetade med Donald Trumps presidentvalskampanj frågade Wikileaks-grundaren Julian Assange i syfte att publicera Hillary Clinton raderade mejl. Det skriver The Daily Beast.

Gemensamt betalprojekt får utvecklingsstöd
Mittmedias, Hallpressens, Sörmlands Medias och VK Medias befinner sig i ett gemensamt projekt om att dela allt innehåll på sina sajter, och skapa en betalvägg för svenska lokaltidningar oavsett koncerntillhörighet. Nu har Presstödsnämnden beslutat att ge nätverket 752 000 kr i utvecklingsstöd. Det skriver Mittmedia i ett pressmeddelande. Utvecklingsbidraget ska användas till att integrera nätverksdeltagarnas betal- och affärssystem så att användarupplevelsen blir ännu bättre.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.