Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sofia Wadensjö Karén: "Med ett användarperspektiv i det digitala landar man rätt"

Publicerad: 18 januari 2018, 12:32

Sofia Wadensjö Karén lämnar sin tidigare tjänst som publisher på Tidningen Vi för att bli vd på Utbildningsradion.

Foto: Mårten Färlin

Utbildningsradions nya vd Sofia Wadensjö Karén berättar om vad som lockade henne till den tjänsten och hur hon ska stärka bolagets digitala närvaro.


Ämnen i artikeln:

Tidningen ViChristel Tholse WillersSofia Wadensjö KarénUR

I höstas lämnade UR:s tidigare vd Christel Tholse Willers sin tjänst med kort varsel efter att ha fått utsått kraftig kritik från sina medarbetare. Kritiken bottnade i att public service-bolaget under hennes ledning drivit igenom en omorganisation med ökat fokus på digitalisering där medarbetarna menade att pengar gått till konsulter snarare än innehåll.

UR:s lösning på den interna kritiken var att erbjuda avgångsvederlag till de medarbetare som var missnöjda med omorganisationen, ett erbjudande som enligt tidningen Journalisten väckte ont blod.

När Sofia Wadensjö Karén nu tar över UR kommer hon till en organisation präglad av internt missnöje. Hotet om en sammanslagning av de tre public service-bolagen, en fråga som var uppe på bordet 2016, är dock avstyrd.

– Jag har inte klivit in med ett uttalat uppdrag men har däremot formulerat ett tillsammans med rekryteringsgruppen. Där har vi bland annat tittat på vilket sätt man ska uppleva UR, på primära målgrupper samt på hur UR som varumärke kan stärkas. Jag kommer även att arbeta för att företagskulturen blir tillåtande, kreativ och lustfylld.

Med vilket uppdrag kliver du in i bolaget?

När jag har satt mig in i frågan utifrån kan jag se att många känner ett högt förtroende för UR men att relationen inte är världens starkaste. Vi måste stärka den relationen men hur vi ska göra det återstår att se, berättar hon.

I sin tidigare roll som publisher på Tidningen Vi lade Sofia Wadensjö Karén stort fokus just på att stärka tidningens varumärke med läsarresor och olika typer av evenemang.

Hur kan man jobba för att stärka UR:s varumärke?

När jag satt mig in i frågan utifrån kan jag se att man har ett högt förtroende men inte världens starkaste relation till varumärket. Vi måste se till att sänka tröskeln för våra användare men hur vi ska göra det återstår att se, berättar hon.

UR har i sitt innovationsarbete sagt sig vilja hämta inspiration av framgångsrika startups som King och Spotify, är det verkligen en förebild som ett public service-bolag bör ha?

Man kan säkert hitta viss inspiration därifrån men för mig handlar det om att skapa förutsättningar för UR framåt och förstå var organisationen står idag.

Hur ser du på de arbetsmiljöproblem som UR haft de senaste åren?

När jag kommer in som ny vd vill jag se till att skapa det arbetsklimat som jag vill ha. Det är svårt för mig att blicka bakåt och jag har heller inte någon detaljkunskap i frågorna.

Hur ser du på UR:s roll i framtiden?

Uppdraget skiljer väldigt mycket från övriga public service-bolag men ur mitt perspektiv är det också det mest spännande PS-företaget. Både SVT och Sveriges Radio är kolosser medan UR är ett ganska litet bolag, det blir väldigt mycket smidigare att arbeta med utveckling helt enkelt.

På Tidningen Vi stod fortfarande papperstidningen och evenemang i centrum medan UR just nu går igenom en digitaliseringsresa. Hur ser du på din kompetens att leda bolaget vidare i den processen?

När jag kom till Tidningen Vi hade jag ingen erfarenhet från att sälja in exempelvis kundtidningar men det gick ju bra ändå. I nya roller sätter man sig in i det rollen kräver. Redan nu är dock det viktigaste användarperspektivet både vad gäller till exempel struktur och relevans, då landar man rätt, säger Sofia Wadensjö Karén.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.