Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sofia Wadensjö Karén: ”Misstron mot medierna är Utgivarnas stora utmaning”

Publicerad: 7 april 2016, 09:36

Sofia Wadensjö Karén

Foto: Pressbild/Thron Ullberg

I dag valdes Sofia Wadensjö Karén, vd för Vi Media, till ordförande för Utgivarna. Hon vill i den nya posten se till att det finns ett gemensamt medieetiskt system och öka svenskarnas förtroende för medier.


De publicistiska medieföretagens intresseorganisation, Utgivarna, har fått en ny ordförande i Sofia Wadensjö Karén. Hon beskriver den nya uppgiften som rolig, pirrig och utmanande.

– Vi står inför otroligt viktiga frågor. Ett exempel, som Utgivarna drivit i många år, är att se till att det finns ett gemensamt medieetiskt system som är detsamma för både Public Service och dagspress, så att inte olika typer av journalistik som prövas i instanser bedöms olika. Konsekvens är viktig för att förekomma diskussioner om att begränsa yttrandefriheten

Ytterligare en ”extremt” viktig fråga för Utgivarna är enligt Sofia Wadensjö Karén att svenskarnas förtroende för media minskar.

– Det är en ödesfråga framåt om du frågar mig. Vilket samhällssystem ska vi ha imorgon, och hur ska vi kunna värna om demokrati om människor tappar tilltro till den oberoende journalistiken?

– Till det kommer den ökade mängden hat och hot mot journalister. Att bedriva oberoende journalistik är inte längre något man kan göra utan att utsättas för hot och det är en förfärande utveckling.

Vad måste till för att öka förtroendet för landets etablerade medier?

– Det vet jag ännu inte, utan det är en viktig fråga framåt för vår mycket kompetenta styrelse. Så jag får återkomma om det.

Sofia Wadensjö Karén menar att Utgivarnas roll för att bevara den publicistiska självständigheten är viktigare nu än någonsin.

Hur ska medierna kunna överleva i framtiden – och samtidigt behålla oberoendet?

– Jag är positiv. Jag tror absolut att man kan ha oberoende journalistik och samtidigt hitta framgångsrika affärsmodeller. Det viktiga nu är att hitta finansiering som skiljer sig åt för olika kanaler och olika typer av material. Trots åratals fokus på havererade journalistiska affärsmodeller firar den grävande journalistiken just nu stora triumfer i Sverige - och världen. Det är viktigt att uppmärksamma det.

TU, Sveriges tidskrifter, TV4-gruppen, Sveriges Television, Sveriges Radio, och UR är alla medlemmar i Utgivarna.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.