Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sofis modesuccé

Publicerad: 9 Oktober 2008, 07:59

Aftonbladets och Sofi Fahrmans Sofis Mode har blivit Sveriges största modetidning. På bara tio månader. – Helt fantastiskt. Det här har varit vår dröm, och vi är där redan i vår första mätning, säger Sofi Fahrman till Resume.se.


Sofi Fahrman och Aftonbladet har all anledning att vara nöjda. Sofis Mode är Sveriges största modetidning. Det visar Orvesto-siffrorna där tidningens räckvidd har mätts för första gången. Foto: Aftonbladet.

Sofis Mode, med en utgivningstakt på ett nummer i veckan, startade i januari som landets första ”weekly glossy”

10 månader senare är produkten Sveriges största modetidning – i Orvesto konsument 2008:2 klår Sofis Mode alla väletablerade storheter som Elle, Damernas Värld, Glamour och Cosmopolitan.

Sofis Mode, som deltar i en räckviddsmätning för första gången, har 271 000 läsare. Tvåan Damernas Värld har 265 000 och Elle 253 000. Glamour och Cosmopolitan är rejält distanserade.

Sofi Fahrmans tidning är även en succé på webben. Sajten är landets största modesajt med runt 400 000 unika besökare i veckan.

– Det var nervöst när vi startade att ha sitt namn på produkten, men att tillsammans med Aftonbladet plocka fram en produkt som blir en sådan framgång är helt fantastiskt. Vi har ju inte ens funnits ett år, säger Sofi Fahrman.

Vad är förklaringen till framgången?
– Vi gör produkten tillsammans med läsarna och tar till oss av kommentarerna vi får, gör läsarunderökningar, har frågor på webben och svarar på läsarmejl– vi har en otroligt bra kontakt med läsarna. Vi vet vad de vill ha och när vi ska ta in det i tidningen.

Andra viktiga ingredienser i framgångsreceptet är att man satsade på tidningen och webben samtidigt från start – och den snabba pressläggningen är ett trumfkort.

– Vi har en veckas pressläggning och det är ingen annan modetidning som kan slå det. Vi är uppdaterade på ett sätt som ingen annan tidning är. De kläder som vi lånar i butik hinner inte ta slut i butiken.

Nästa mål är att nå 300 000 läsare i nästa Orvesto-mätning. Enligt Featurechefen Marica Finnsiö är framgången ett kvitto på att satsningen på ett ”weekly glossy” och utvecklingen av Sofi Fahrmans koncept från Klick var rätt.

– Att ha starka profiler i medievärlden betyder oerhört mycket i dag. Läsarna förstår vem som är avsändare och Sofi har en mycket stor trovärdighet. Läsarna litar på henne, säger Marica Finnsiö och fortsätter:

– Det är coolt att vi som kvällstidning kan gå in och ta den här positionen inom mode där det är så mycket cred. Vi har också fångat upp en ny grupp läsare till Aftonbladet – unga urbana kvinnor.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.