Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sök (Google)

Publicerad: 12 februari 2013, 13:21

Hamnar du långt ner i google finns du inte


1. PlaneringGoogle är i dag världens ledande medieaktör, sett till både innovationsförmåga och hur man ständigt utvecklar nya affärsmodeller kring sin kärnverksamhet: sökmotorn. Det hela är mycket enkelt. Sökord och sökmotoroptimering är grunden för all marknadsföring på nätet. Det finns flera sökmotorer på nätet, men hamnar du långt ned i Googlesökningar finns du inte. Det är också därför investeringarna i sökordsmarknadsföring har haft höga tvåsiffriga tillväxttal under flera år, vilket också har gjort Google till ett väldigt lönsamt företag.

2. MålgruppsanalysSökordsmarknadsföring bygger på två strategier: sökmotoroptimering och sponsrade länkar. Sökmotoroptimering innebär att man skruvar på den egna sajten – både struktur och innehåll – så att den blir mer relevant för din målgrupp. Sponsrade länkar innebär att du hamnar i anslutning till träfflistan via relevanta sökord som din målgrupp skriver på sökraden.

3. UpphandlingMarknaden sökordsmarknadsföring domineras i praktiken av Google Adwords. Sökorden säljs via ett auktionsförfarande där de mest populära brukar vara dyrast, vanligtvis ligger ord som leder till finansiella tjänster i topp på prislistan.

4. Vad köper man?Prismodellen bygger på klick under given tidsperiod och utfallet i auktionen, det vill säga hur intresserad andra annonsör är av samma ord. Ofta köper man mängder av kombinationer av ungefär samma värdeord, till exempel ”låg ränta” och ”billiga lån.” Det är inte ovanligt att konkurrenter köper ord som ”kapar” trafik från varandra.

5. MixSökordsmarknadsföring är ingen del i mediemixen. Det är en hygienfaktor som ständigt måste optimeras för den som vill synas på nätet.

6. UtvärderingVia verktyg som Google Analytics får du ett besked hur trafiken till din sajt styrs och vilka sökord som verkligen genererar trafik. Genomslaget mäts bland annat i så kallad click through rate, hur många som verkligen har klickat sig igenom via annonsen, och hur många som avviker, bounce rate.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.