Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sök vinnare på webben

Publicerad: 12 februari 2013, 09:22

År 2007 befäste Google sin position som vinnaren på sökordsmarknadsföring. Företaget tredubblade antalet anställda, aktien gick upp 50 procent och börsvärdet sattes till 225 miljarder. I dollar.


Köpet av YouTube bekräftade att Google var den nya giganten på nätet.
Sökordsmarknads­föring är den reklamform som har haft den starkaste utvecklingen av alla de senaste fem åren. Sök har blivit motorn i internets starka reklamutveckling. Men Google är extremt dominanta. Av de 2,3 miljarder som sök omsatte i Sverige 2011 tog Google hem 2 miljarder. Att 90 procent av de svenska användarna använder Google som sök­motor och att Chrome har blivit den vanligaste webbläsaren bekräftar ytterligare deras position. Vem minns Altavista?
En snabbväxande affär ligger också i att agera mellanled mellan kunderna och Google. De åtta största svenska förmedlarna av sökordsmarknadsföring omsatte 867 miljoner år 2011, en ökning med 37 procent mot året innan.

PrognosIRM bedömer att tillväxten inom sökordsmarknadsföring ökar stadigt de kommande åren till 4,4 miljarder kronor 2015. Slaget om kunderna kommer i hög grad att stå mellan Google och de aktörer som kan erbjuda mer branschanpassade eller nischade söksajter. 62 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar tror på en ökning av internetinvesteringarna under 2013, enligt Novus undersökning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.