Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sökes: 50 konsulter

Publicerad: 17 februari 2011, 09:29

Mediebyråerna växer, men har svårt att hitta kompetens. De behöver minst 50 nya kommunikationsproffs och bristen driver upp lönerna. – Det är riktigt tufft att få tag i folk, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Amanda KoutraSveriges MediebyråerStaffan Slörner

truefalse

Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer. Foto: Rickard Kilström.

Mediebyråerna är en liten bransch, föreningens medlemsföretag hade i somras 650 anställda.
– En gissning är att de är minst 700 till sommaren, säger Staffan Slörner. Dels har konjunkturen vänt, dels blir antalet oförmedlade kunder färre när medievalet kommer högre upp på agendan. Alla byråer rekryterar och fyller vakanser som uppstod under lågkonjunkturen.

Carats vd Amanda Koutra har 82 tjänster och söker nu 7 nya medarbetare:
– Det har vänt och vi behöver mer resurser. Dels har vi tillväxt på våra traditionella områden, dels utvecklas vi enormt och behöver fler kommunikationsplanerare inom konsumentinsikt.

Det är lätt att få många sökande, men desto svårare att hitta rätt kompetens:
– Vi ställer höga krav. Vi söker projektledare med erfarenhet av medierådgivning, men de ska också ha stor affärsmässig kompetens och kunna leda uppdrag som sträcker sig långt utanför köpt annonsering.

Mediebyråernas verksamhet har breddats och tjänsterna fördjupats.

Störst brist är det på kombinationen ekonomi­, ­digital kompetens och ­erfarenhet från kommunikationsjobb.
– Det finns ingen skräddarsydd utbildning, konstaterar Staffan Slörner. Det tar minst ett år att lära upp och få en färsk civilekonom i produktion. Handels har sin kommunikationsutbildning, men den är inte inriktad på mediebyråer. Vi ska införa en certifiering, men det är mer en kvalitetsstämpel.

Ofta rekryterar mediebyråerna från varandra. Så gjorde Niclas Fröberg på Tre Kronor Media:
– Vi har vuxit från 12 till 25 på ett år. Några har jag hämtat från min gamla värld i Mindshare för jag vet att de är duktiga.
– Vi rekryterar till komplexa jobb som kräver ­tusenkonstnärer. De ska vara affärsstrateger och ha kommunikationskunskap. Online­verksamheten kräver alltmer av teknisk kompetens.

I år räknar Niclas Fröberg med att rekrytera 2–4 nya anställda inom online och tv:
– Det är alltid konkurrens om duktigt folk. Men det viktiga är ändå människan, rätt människa kan alltid bli bra.

Omnicoms vd Daniel Eriksson har 85 anställda i gruppen, men vill inte precisera rekryteringsbehovet:
– Vi har haft kontinuerlig tillväxt och inte dragit ner i lågkonjunkturen, utan då passat på att öka vår kunskap. Men generellt är det ont om digital kunskap och personer som kan sociala medier. Vi tar också en större andel av det pr-byråerna gör.

Bristen på kompetens driver givetvis upp lönerna.
– Då ska man tänka på att lönerna på mediebyråerna är låga jämfört med andra delar av kommunikationsbranschen.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.