Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sökorden som minskar mest

Publicerad: 23 december 2011, 08:45

Rebecca Black och Google+ var mest googlade under 2011. Men nu finns det även en lista på sökorden som minskade mest under året.


Google har marknadsfört sig skickligt i land efter land de senaste veckorna när man presenterat årets mest sökta. Det finns även en global topplista  med den för ett år sedan okända Rebecca Black på första plats.
Mindre uppmärksammad är listan över de sökord som tappat mest på Google under året.
Intressant läsning och den som är lagd åt det hålle kan se att det pågår en
strukturrationalisering bland sociala medier där Facebook dominerar allt mer. Av de tio söktermer som tappade mest under 2011 var sju sociala medier.

1 MySpace
Det hjälpte inte att Justin Timberlake blev delägare. Sajten som en gång gick i de sociala mediernas förtrupper faller som en sten.

2 hi5
För bara två år sedan var hi5 ett av de stora sociala medierna i USA. Sedan blev man en sajt för spelutvecklare som sedan såldes vidare och nu är det få som vet vad hi5 är, ännu färre bryr sig.

3 Meebo
En social pattform som i somras stängde sin chattfunktion vilket tydligen var dumt eftersom ingen längre vill söka upp Meebo.

4 Naza Klasa
Polsk Facebookkopia.

5 Netlog
Ungdoms-community på fallrepet.

6 Baidi
Kinas Google. Eftersom Google har blivit utkonkurrerat i Kina används inte sökmotorn för kinesiska sökningar.

7 Wer Kennt Wen
Tysklands svar på Myspace vilket förklarar det minskade intresset.

8 MeinVZ
Tysk Facebookkopia som gått mindre bra.

9 Hotmail Correo
Hotmail på Spanska tappar.

10 Delta Airlines
Världens största flygbolag som borde se över sin marknadsföring.

Den sökterm som tappade mest i USA under året året var ”2010 Calendar.” Väldigt snart är det ”2011 Calendar.”

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.