Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Som att följa ett spaningsmord”

Publicerad: 26 mars 2014, 10:14

Thomas Mattsson.

Foto: Jonas Eltes.

Rapporteringen om flygplanet MH370 har blivit till ett kaos med motstridiga uppgifter och spekulationer från alla håll och kanter. Medierna brottas med svårigheten i att värdera informationen. – Jag har respekt för att det kan framstå som oöverskådligt, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

I går var den tidigare terroranklagade piloten enligt nya uppgifter plötsligt hjälte för att han försökte rädda upp planet. I dag handlar Expressens rubriker om "pilotens manöver för att kväva alla på planet", med hänvisning till uppgifter i Daily Mail. Det har ända sedan MH370 försvann av naturliga skäl florerat ett otal spekulationer och uppgifter – svåra för medierna att värdera.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson menar att man inte kan begära att media ska kunna bedöma sanningshalten i alla faktauppgifter som sprids.

– Jakten på det försvunna planet är ju som att att följa ett spaningsmord: olika konkreta spår – här kanske satellitbilder och uppgifter om radiosignaler – och obekräftade teorier – som självmord eller kapning – redovisas av världens största medier och alla andra refererar de senaste uppgifterna. Det är förstås inte optimalt, men man ska väl komma ihåg att ingen vet vad som hänt och när 26 länder och säkert världens alla stora underrättelsetjänster letar och svävar i okunnighet så kanske man inte kan begära att medierna ska kunna slå fast fakta.

Hur försöker ni verifiera uppgifterna?

– Jag tycker att det är viktigt att redovisa källor, men det är också en pågående händelseutveckling där alla stora redaktioner försöker få fram egen fakta och jag har respekt för att det kan framstå som oöverskådligt. Vi har sett samma uppgiftsförvirring vid andra stora nyhetshändelser, exempelvis 9/11-attackerna, men jag tror att publiken är klok nog att förstå förutsättningarna. Det är kanske lätt att ironisera över förvirringen, men det är rätt okunnigt.

Vad kan man lära sig av den här händelsen som publicist?

– CNN, BBC, Al-Jazira, AFP, Reuters, AP... alla är i samma situation och svenska medier har ju i ärlighetens namn inte samma resurser på plats i Asien eller tillgång till källor i lokala myndigheter och säkerhetstjänster som de största aktörerna. Det finns säkert enstaka publiceringar som tidningar, radio och tv i Sverige hade kunnat göra bättre, men man måste ha lite perspektiv också.

Expressen på plats i sökområdet.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News