Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Sonja har inte brutit mot våra regler”

Publicerad: 13 juni 2012, 07:47

Visit Swedens markanadschef Maria Ziv.

Foto: Pressbild.

Visit Swedens marknadschef Maria Ziv tänker inte stänga av bloggerskan Sonja Abrahamsson efter hennes inlägg om judar: – Vi vill inte förolämpa någon och det tror jag inte heller var Sonjas intention. Hon är en otroligt kontroversiell person och det visste vi när vi gav oss in i det här, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Maria ZivSonja AbrahamssonVisit Sweden

De som ingår i Visit Swedens projekt Curators of Sweden får chansen  att använda kontot @sweden under en hel vecka – söndag till söndag.

Knappt halvvägs in i sin vecka har Sonja Abrahamsson väckt stort rabalder efter sina inlägg om judar.

Visit Swedens marknadschef Maria Ziv har dock inga planer på att plocka bort Sonja Abrahamsson:
– Vi försöker måla upp en helhetsbild av Sverige genom att ha olika kuratorer, säger hon.

Kuratorerna  har tre regler att rätta sig efter. De får inte göra reklam för  produkter eller tjänster, de får inte hota nationens säkerhet och de får  inte bedriva hets mot folkgrupp:
– Jag tycker inte att hon har utövat hets mot folkgrupp och vi har för  säkerhets skull stämt av detta med en jurist som delar vår uppfattning,  säger Maria Ziv.

Hon vill ända passa på att beklaga att folk har blivit upprörda av Sonja Abrahamssons inlägg:
– Vi hade stängt av henne direkt om vi hade kommit fram till att det rör sig om hets mot folkgrupp, säger Maria Ziv.

Hon berättar också att man haft särskilt nattjour för att följa de senaste händelesrika timmarna kring Sonja Abrahamsson:
– Bara för att vi inte går in och censurerar inlägg följer vi ju ändå vad som händer, säger hon.

Ni  jobbar ju med att marknadsföra Sverige internationellt. Hur tror du att  det här påverkar bilden av Sverige? New York Times har ju bland annat  skrivit om det hela?
– New York Times hade ju en otroligt positiv artikel om förra veckans  kurator och om man bara visar en positiv bild av Sverige blir det inte  riktigt trovärdigt. Så det är bra om vi tar oss ur  marknadsföringsträsket, säger Maria Ziv.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.