Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sörmlands Media når inte budget 2015 – kapar kostnaderna

Publicerad: 26 Augusti 2015, 13:04

Jimmie Näslund, ny vd på Sörmlands Media.

Foto: Jennie Johansson

Nybildade bolaget Sörmlands Media kommer inte nå budgetmålen under 2015. En positiv glimt är att samtliga tidningar i september får responsiva sajter. På tiden, säger nya vd:n Jimmie Näslund.


Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-KurirenKatrineholms-KurirenPrintEK-koncernenSödermanlands NyheterMittmediaPromediaSörmlands Media

Eskilstuna-Kuriren, Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren slogs i våras ihop formellt under det gemensamma aktiebolaget Sörmlands Media. Målet var att kostnadseffektivisera genom att dela på bland annat administration och redaktionellt innehåll.

Jimmie Näslund, då chefredaktör för Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland, rekryterades i maj för tjänsten som vd i bolaget.

– Generellt är det en organisation som flyttar fram de digitala positionerna väldigt mycket. Vi jobbar nu med redaktion, företagsmarknad och privatmarknad och bygger helt nya arbetssätt. Det händer mycket positivt inom Sörmlands Media just nu och jag är optimistisk införframtiden, säger Jimmie Näslund.

Sörmlands Media bygger nu responsiva sajter för de tre koncerntidningarna. Här använder man sig av Promedias CMS. EK-koncernen äger sedan i somras Promedia tillsammans med Mittmedia.

– De sajter vi har idag har ingen bra lösning för mobiltrafik. De nya mobilsajterna är som upplagda för kommersiella möjligheter, men även redaktionella. Våra sajter bygger på Promedias plattform, så det går att snegla på NA.se och VLT.se för att se hur det kommer se ut.

Sörmlands Media har som mål att omsätta 335 miljoner kronor per år. Klarar ni 2015 års budget?

– 2015 har varit tufft och går han i hand med IRM:s siffror. Vi når inte budget såhär långt och kommer inte göra det under året. Annonsintäkterna sjunker och det påskyndar ännu mer att komplettera med digitala erbjudanden.

Det har talats om nedskärningar i Sörmlands Media. Blir det så?

– I det här läget kan jag inte prata om personal. Men vi kommer se över vår kostnadsbild. Det finns två sätt att förbättra resultatet: skapa nya intäkter och kapa kostnader. Vi tvingas jobba med båda.

Hur pass mycket kommer ni samarbeta med andra koncerner?

– Alla mediehus måste se över kostnaderna idag. En del av anledningen till bildandet var att bli bättre på att hitta synergieffekter mellan tidningshusen. Vi får inte göra dubbelarbete. Vi för konstruktiva samtal med kollegor i andra mediekoncerner om att samordna sig och pratar framförallt med Mittmedia och Promedia, i och med samägandet, men utesluter förstås heller inte andra samarbeten.

Ska ni använda robotjournalistik?

– Nej, inte ännu.

Sörmlands Media har idag runt 200 medarbetare.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.