Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sparkad efter Twitterskämt om Japan

Publicerad: 16 mars 2011, 06:06

Det är riskabelt att vara på Twitter. Nu har komikern Gilbert Gottfried har fått sparken som ”reklamröst” för försäkringsbolaget Aflac efter att ha skämtat på Twitter om jordbävningen i Japan.


Gilbert Gottfried.

I förra veckan sparkade Chrysler sin byrå efter att en medarbetare skrev fucking på Twitter. Nu har det hänt igen. Sedan 1999 har amerikanska försäkringsbolaget Aflac använt en anka i sin reklam Ankans röst har kommit från komikern Gilbert Gottfried.

Gottfried tillhör en av de minst finstämda komikerna i USA och har framför allt fått utlopp för sin humor på Twitter .

Det är inget som Aflac reagerat närmare på.

Men när han i lördags bland anat skrev "Japan is really advanced. They don’t go to the beach. The beach comes to them.”, agerade Aflac omedelbart trots att Gottfried tog bort sina twitterinlägg.

I måndags fick han sparken som Aflac-ankans röst med omedelbart verkan. I ett uttalande sa marknadsdirektören Michael Zuna "Aflac Japan — and by extension, Japan itself — is part of the Aflac family, and there is no place for anything but compassion and concern during these difficult times."

Ingen tycks uppskatta Gottfrieds Twitterskämt men BNet påpekar att det kan ha haft betydelse att Japan är Aflacs viktigaste marknad. 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.