Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sparpaket på E24

Publicerad: 17 februari 2009, 15:54

Åtta personer tvingas lämna Di.se och DiTV på grund av annonskonjunkturen. Även konkurrenten E24 släpper ett sparpaket. – Vi känner av samma sak. Det har gått snabbt och det är en ganska rejäl nedgång, säger Per Lundsjö, vd och chefredaktör för E24.


Per Lundsjö, vd och chefredaktör för E24.

I går berättade Resume.se att Bonnier-ägda Di.se ska minska med åtta tjänster. Martin Ahrend, vd för Di.se anger en kraftigt minskad annonsmarknad – med ett intäktsbortfall på 30 procent – som skäl.

Schibsted-ägda konkurrenten E24 har också märkt av den snabbt nedåtgående annonskonjunkturen, enligt Per Lundsjö. I fredags informerade han personalen om sajtens första sparpaket någonsin.

– Vi känner av samma sak som Martin Ahrend sagt. Det som föll bort först var finansmarknaden. Nu märker vi att krisen spritt sig till alla delar av ekonomin, alla kundsegment har gått ner.

– Vi kan inte bara sitta och titta på, därför tar vi fram ett sparprogram.

Enligt Lundsjö ska alla kostnader ses över, men det blir ingen nedbemanning.

– Vi ser över alla kostnader, alla leverantörer, men sparprogrammet innehåller inte några uppsägningar, säger Lundsjö, som inte vill gå in på vare sig hur mycket pengar som ska sparas eller hur stort intäktsbortfallet är.

E24 har cirka 35 anställda.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.