Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Speglar en medeltida syn på kvinnor”

Publicerad: 4 September 2014, 09:02

Den kritiserade DI-rubriken i dag.

Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman pudlar efter kritik mot dagens rubrik ”Bruden klädd för börsen” om Cristina Stenbeck och Zalando.


Ämnen i artikeln:

Peter FellmanCristina StenbeckZalandoKinnevik

DI:s första nyhetsuppslag i dag avhandlar Kinnevik-ägda Zalandos förestående börsnotering – med en stor bild på Cristina Stenbeck till rubriken ”Bruden är klädd för börsen”.

En av kritikerna är C-ledaren och näringsministern Annie Lööf som twittrar:

"HUR kan man kalla en av Sveriges i särklass tyngsta företagsledare för "bruden"? I en affärstidning".

Uttrycket ”att klä bruden” är vedertaget i affärsjournalistik – men Peter Fellman väljer ändå att göra en pudel.

– Ja, jag har sett reaktionerna på den rubriken och kan konstatera ”klä bruden” inför försäljningen är ett gammalt etablerat uttryck på finansmarknaderna som vi ofta använt för företag som leds både av män och kvinnor, säger Peter Fellman till Resumé.

Det är inte första gången DI kritiserats för ”gubbiga” rubriker.

– Den här gången blev kombinationen med rubriken och bilden av Cristina Stenbeck kanske inte helt lyckad i det avseendet.
Det som jag dock främst tar åt mig av kring detta är faktiskt själva uttrycket ”att klä bruden”, som speglar en medeltida syn på kvinnor. Jag tycker att vi ska hitta andra uttryck framöver.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.